Espresso – Din lokala tidning
Kommun

Utbildning ska förbättra statistiken

Skolbränder är ett hett diskussionsämne. Troligen för att Sverige är världsledande i negativ bemärkelse. Vi har drabbats mest av alla. Skåne leder dessutom den svenska statistiken. Nu tillhör inte vår region den plats som till största del står för denna tragiska statistik. Däremot finns det ingen anledning att slå ifrån sig problemet. Det gör inte räddningstjänsten heller. Tvärtom så sker det ständigt en omfattande informationskampanj ute i skolorna. I Osby kommun koncentrerar man sig på att undervisa årskurs 2, 5 och 8 i både teori och praktik.

Rabbla i sömnen

Insatsledare Jan Persson från Osby möter ständigt nya elever. –Vi börjar med inledande teoretisk undervisning för att få eleverna att förstå faran och förklara hur man aktivt undviker eller åtgärdar. Jan är tydlig med vissa moment, som han vill att eleverna skall kunna rabbla i sömnen. Rädda, larma, släck – är en typisk grundregel som eleverna ständigt får höra.

Ingen kunskap – inget skydd

Brandvarnare och brandsläckare, är kanske det som vi kommer mest i kontakt med. Vi har dem i skolan och vi har dem i hemmet. Frågan är om vi alla vet var de finns? Vet vi om de fungerar? Kan vi inte svara ja på någon av de frågorna så har vi i princip inget skydd. Detta är därför en helt avgörande kunskap vad gäller vår säkerhet. Givetvis också hur en brandsläckare skall användas. – Den bästa släckaren ni kan ha hemma är en sexkilos pulversläckare, säger Janne. Med den kan du släcka alla typer av bränder.

Dyrbart att leka med elden

I utbildningen så ingår då även konsekvenserna. Inte bara de katastrofala konsekvenser när människor och byggnader drabbas. Utan vad som händer när larmet går, och vem som får betala för vad. Falsklarm kan tänkas harmlöst, men likväl en mycket kraftig kostnad som den skyldige får betala.

Från praktik till handling

Teori är en sak, att praktiskt utföra livräddande eldbekämpning en annan. Efter de teoretiska kunskaperna, får eleverna gå ut och sätta ord i handling. Alla skall prova på att släcka. Även om det är få moment så blir man stressad i sådana situationer. Därmed är det lätt att göra fel. Det fick eleverna i 8D2 på Parkskolan i Osby erfara. Allt gick givetvis bra, men små detaljer i släckningen kan få konsekvenser. Övning ger färdighet. Har du provat på och vet hur det fungerar, så är du en säkerhet att ta till om olyckan skulle vara framme. Hur var det nu – Rädda – larma – släck.]]>

Relaterade inlägg

Politik på Haganässkolan

admin

Beslut om apan och kaninen

Ingela Lindström

Åsa efter Åke

admin

Hemsidan använder cookies för att optimera din användarupplevelse. Vi utgår från att du godkänner detta men du kan välja att lämna oss om du önskar. Acceptera Läs mer