Våra hjärnor tänker 50 000 tankar varje dag, hur man nu kommit fram till det. Men det blir mycket som ska ta plats. När det gäller intryck så snackar vi miljoner i sekunden. Snacka om brus. Klart att man inte håller koll på allt.
Men det fina i kråksången är att bara det som avviker – skapar reaktion. Det förklaras som en överlevnadsfunktion. Så fort något inte är som förväntat så är vi på vår vakt. Redo för strid eller flykt. Den reaktionen fick vi på stäppen när det prasslade bland buskarna. Samma reaktion får vi när vi upplever något udda.
Rent fysiskt så ökar hjärtfrekvens och blodtryck vilket ger oss mer syre och blodsocker för att driva viktiga muskler. Svettningar kyler våra muskler och avleder blod från huden, för att minska blodförlust vid skada. Allt styrs av exempelvis kortisol och adrenalin som aktiveras vid fara.
Men idag så försöker vi framkalla denna reaktion av helt andra orsaker. Det är nämligen väldigt effektivt när det gäller att få oss att registrera och memorera. All marknadsföring handlar om att skapa någon form av reaktion. Kan vi dessutom få folk att komma ihåg så är mycket vunnet. Så det krävs inget prassel och morrande lejon för att få oss på alerten längre.
En häftig tidning kan funka alldeles utmärkt.
Johnny Billinger