Att digitaliseringen bara är i en inledningsfas, tror jag de flesta håller med om. Men att utvecklingen skulle vara linjär är ett feltänk. Vi är redan nu inne i en backlash.
En växande trend av trötthet för social media. I mångt och mycket på grund av att nyfikenheten har lagt sig och då söker vi mer efter värde. Varför ska jag spendera timmar varje dag i sociala forum om det inte ger mig något tillbaka? En stor del av den trafik som riktas till var och en, handlar om att skapa värde för någon annan. Vi ska gilla det, dela det och köpa det. Men hallå vart tog lilla jag vägen?
Den växande tröttheten kommer att förändra flödet. Det visar de flesta undersökningarna. Den enkla anledningen är att den på sikt inte kommer att ha någon effekt. Tänk själva om den ström av trafik som är idag, skulle tredubblas – tiodubblas. Hur är det ens möjligt att vara social i en sådan kanal?
Så vad händer? Tröttheten gör att den linjära utvecklingen tar helt nya vägar som idag är svåra att förutse. Det händer saker som skapar nya kanaler. Nya sätt att interagera där vikten ligger i att skapa ett värde för dig som användare. Alltså det innehåll som du vill sprida, måste till en avgörande del ha ett värde för någon i andra ändan. Det är ju liksom det som är tanken – att vara social. Ett tips är väl att inte investera för mycket i de kanaler vi har idag. Kartan kommer att ritas om!
Johnny Billinger