För femton år sen kom vår första tidning ut till 13 000 hushåll. De flesta av de 24 sidorna var utan färg men syftet var detsamma då som idag. Sprida viktig, relevant och intressant information som gynnar kommun, handel, kultur- och föreningsliv.
Alltså allt det som är viktigt för oss som bor och verkar här. Med åren har tidningen vuxit till fler kommuner. Den 1 september får Hässleholm en ny tidning. Då kommer de också att få läsa om allt positivt som händer i kommunen. Då når vi faktiskt över 100 000 läsare.
Alla tidningar är inte på väg att fasas ut. Det är ”bara” branschen som görs om. Dessutom så har det blivit som så att papper numera räknas som ett bra miljöval. Tack vare att vi är så duktiga på att återvinna. Fiber till denna tidning har återvunnits sju gånger. Det ska jämföras med all plast som vi sprider till haven och elektronik till soptippar i Afrika och Asien.
Kantar Sifo gjorde en undersökning på uppdrag av Postnord där en av frågorna var hur du vill få viktig och relevant information. 92 % svarade – i handen. 8 % valde digital media. Så när det gäller saker som berör oss, som är viktiga och som vi vill värna om – då vill vi hålla det i handen. Så länge vi lyckas göra tidningar som skapar sådana känslor, så länge kommer våra tidningar att distribueras i pappersform. Vi vill ju att ni ska hålla oss i handen. Men våra tidningar finns digitala också. Vi vill ju nå alla 100 %. Dessutom så finns det många ute i världen som vill hålla koll på oss här hemma.
Johnny Billinger