Varje år så kommer det ut statistik för hur vi använder Internet. Det är Internetstiftelsen som gör undersökningen som går att ladda ner från deras hemsida. Det är ju väldigt tydligt att våra digitala vanor utvecklas. Allt fler tjänster konverteras om från något fysiskt till att bli helt digitalt. Det i sin tur gör att vissa handlingar i våra liv försvinner. Vilket ger oss nya vanor och nya möjligheter.
Vissa trender tar längre tid för genomslag än beräknat, medan andra går blixtsnabbt. En tydlig trend är att vår tilltro och användning av sociala medier minskar. Det finns en motkraft där allt fler jobbar aktivt för att minska sin tid på sociala medier. Mycket beroende av just beroendet. Det tar för mycket tid och det ger allt mindre tillbaka. Trängseln och kampen om likes och delningar blir svårare. När man därför märker att insatsen blir för omfattande, så avtar samtidigt behovet.
Alexander Bard är numera mer känd för att vara filosof och trendguru, än för sin musikkarriär. Mycket av det han förutspått – har inträffat. Han har förutspått att våra befintliga sociala medier kommer att förändras. Instagram skulle i så fall vara först ut, eftersom hela kanalen bygger på användarnas ego. Så har det varit rent historiskt. Därmed är Facebook mer långlivat eftersom den kanalen bygger på en kunskap om användarna. Något som nu allt mer ifrågasätts utifrån att det ses som ett hot. Så frågan är vart trenden av ett minskat intresse för sociala medier tar vägen? Är vi bara i början på något nytt som inte inkluderar dagens alternativ?
Kanske en riktigt tidning? En sådan man håller i handen och som prasslar när du byter sida.
Johnny Billinger