Nu lanserar vi vår storsatsning på föreningslivet för våra barn och ungdomar. Larmrapporter om dramatisk ökning av psykisk ohälsa bland barn och ungdomar, har en koppling till minskad fysisk aktivitet i kombination med att allt fler ersätter ett fysiskt socialt sammanhang mot ett digitalt.
Vi människor har flera helt avgörande grundstenar för att kunna fungera och leva ett normalt liv. Sömn är en av dem. Trygget och ett socialt sammanhang är ett annat. Ett digitalt socialt sammanhang är något helt annat än att finnas med fysiskt och interagera i verkligheten.
Vi kan inte leva och fungera i ett normalt liv utan beståndsdelarna. När nu larmrapporterna duggar tätt att barn allt oftare ersätter fysisk aktiviet och ett fysiskt socialt sammanhang med en digital närvaro – så får det allvarliga konsekvenser. Eftersom vi inte kan stoppa eller ändra på utvecklingen, så måste vi anpassa oss.
i nyrekrytering av unga. Vi märker också att barnen är mer lättrörliga och hinner ofta inte få den trygghet som ett föreningsliv erbjuder. Vi vet också att när barn och ungdomar slutar med en aktivitet så går man ofta till inaktivitet. Detta får stora konsekvenser för våra unga och sjukvården som på olika sätt får fånga upp problemen. Det vi som tidning kan göra, är att sprida föreningarnas helt avgörande värld och på så sätt påverka barn och föräldrar till att prioritera fysisk aktivitet i kombination med ett socialt sammanhang utanför familjen. Det är i många fall helt livsavgörande. Därför har vi tagit initiativet till att starta ”Lokalsupporter”.
Vi erbjuder alla föreningar med barn och ungdomsverksamhet att medverka i våra tidningar och på så sätt göra reklam för verksamheten. Det är gratis. Det enda som krävs är att ni hjälper oss med material. Alltså lite texthjälp och gärna bilder. Utse gärna någon i föreningen till kontaktperson som vi sen kan prata med.
Ansvarig för projektet hos oss är socionom Jessica Mårtensson. Kontakta henne för mer information via mail jessica@espressoreklam.se
Läs mer om projektet ”Lokalsupporter” i denna tidning eller på våra hemsidor.
Text: johnny@espressoreklam.se