I ett pressmeddelande på sin hemsida går Spelinspektionen ut med att de nu bildat samarbete med Kansspelautoriteit (Ksa), som är Nederländernas spelmyndighet. Tanken är att det ska underlätta de båda myndigheternas informationsutbyte och öka skötseln och kontrollen över spelbranschen.
Det är knappast en nyhet att spelbranschen blomstrar som aldrig förr, och inte minst i Sverige. Sedan regleringen som trädde i kraft 1 januari 2019 har omkring etthundra nya aktörer slagit upp sina portar på den svenska marknaden. Allt fler spelare vänder sig också till hemsidor som jämför nätcasinon för att hitta spelsiter som bäst uppfyller deras önskemål. Tillsammans med Kansspelautoriteit vill Spelinspektionen får en bättre överblick på den omfattande spelkartan.
Utländska casinon fortfarande aktiva i Sverige
För snart två år sedan valde myndigheterna att reglera om den svenska spelmarknaden för att få större kontroll. Den innebär bland annat att utländska bolag som vill driva sin verksamhet i Sverige måste ha licens som beviljas av Spelinspektionen. Detta förväxlades av många som förväntade sig att de skulle försvinna helt, men så är inte fallet. Tvärtom är högst många utländska casinon fortfarande aktiva i Sverige.
Det som däremot har stramats åt är innehållet i de respektive spelbolagens olika reklamer. Spel ska marknadsföras måttfullt, med framförallt begränsade bonusar, och måste bara vända sig till personer över 18 år gamla. I sitt samarbete vill Spelinspektionen och Kansspelautoriteit se till att detta fortsätter följas så bra som möjligt.
Spelbolag lockar med ny teknik
I en tid där det är striktare regler för hur spelbolag får marknadsföra sig, kan vi istället se att de hoppas vinna över spelare med ny teknik. Inte minst har vi sett att de flesta aktörerna låter sina kunder registrera sig snabbt med hjälp av E-legitimation, detta för att slippa långa formulär. Numera kan man också sköta sina ärenden, som att göra insättningar, via telefonen med hjälp av mobilappen Swish.
Utöver smidigare betalningssätt har spelbolagen också börjat införa spelteknik som ska förhöja upplevelsen. Framförallt märker vi av en ökad satsning på gamification (eller spelifiering) som innebär att spelutvecklare implementerar spelelement som tidigare inte varit förekommande i casinovärlden. Det rör sig om poängsystem, rollfigurer och avancerade videosekvenser under spelandets gång.
Likaså håller spelutvecklare på att etablera Virtual Reality-tekniken, framförallt känd i TV-spelsvärlden, där spelare kan integrera i simulerade miljöer. “VR”-tekniken finns på utvalda spelsajter och förväntas bli standard under de kommande åren.
Mycket händer på spelmarknaden som växer så att det knakar. Det anses därför vara logiskt att olika nationers myndigheter hjälps åt med bevaka utvecklingen.