Espresso – Din lokala tidning
Stolta göingar lyfte fram Skånes gröna hjärta

Stolta göingar lyfte fram Skånes gröna hjärta

KOMMUN. Skånes gröna hjärta är platsen för utveckling, tystnad och livskvalitet. I Östra Göinges natur finns det små byar med känsla, härvaro och drivkraft, men även med ett lugn och en spännande historia.

För 10 år sedan skapades platsens varumärke Skånes gröna hjärta som använts mestadels av kommunen. Det vill kommunen ändra på och sedan ett tag tillbaka finns logotypen och den grafiska profilen tillgängligt så att kommuninvånarna kan använda den i olika sammanhang för att visa att man är en stolt Göingebo.
Ifjol inleddes ett projektsamarbete med Högskolan i Kristianstad om vilken betydelse egentligen platsens varumärke Skånes gröna hjärta har för medborgarna i kommunen. Stolta göingar lyfte fram Skånes gröna hjärta.

Kreativa medborgare

Platsvarumärkesprojektet som pågick i några månaders tid intresserade över 200 kommuninvånare. De fick vara med om olika workshops som gjorde att de kom fram till vad de ansåg vara unikt med Östra Göinge.
I projektet var både yngre som äldre medborgare, nyinflyttade till kommunen och det var föreningsmänniskor samt företagare som var involverade i det. Och de kom fram till olika betydelsefulla värdeord som har stor betydelse för dem i platsvarumärket Skånes gröna hjärta.

Målsättning

Vi på Espressotidningen träffade Anna Bertram som är tillväxtstrateg i Östra Göinge kommun och som initierade till samarbetet med högskolan.
Vad ville ni uppnå med projektet?
– Med projektet vill vi öka kännedomen om platsens varumärke och få fler att känna ägandeskap.
Först och främst måste jag säga att projektet hade Göingebon i fokus. Och det gällde att skapa intern stolthet som blir extern attraktivitet. Och där tycker jag att vi tillsammans har verkligen lyckats med gemensamma krafter i vad Skånes gröna hjärta betyder och betydelse för oss i kommunen. Det är själva resultatet, när vi går gemensamt och vet vad vi är för några, som gör att vi blir tydligare, kraftfullare och trovärdigare som plats i konkurrens med andra platser, berättar Anna

Trygga naturälskare

Anna berättar att projektet landade i vad Göingeborna ser för personligheter i det gröna hjärtat. Det vill säga de egenskaper som man vill ska känneteckna Skånes gröna hjärta.
– Det som sticker ut är att vi är naturälskare, familjära, trygga, aktiva, glada, lugna. Och vi gillar tystnaden, sägnerna och givetvis närodlat. Det omfattar även ordet klurig. Där kom vi fram till att vi är exempelvis är engagerade, nytänkande, vi vill något. Och så är vi företagsamma, kreativa och traditionella.
Den sista egenskapen vi kom fram till var hjälpsam. Där ansåg Göingeborna att vi är varma, vänliga, ödmjuka generösa och inkluderande men avvaktande.

Unika värden

Vi fick se några exempel på hur platsvarumärket används. Platsvarumärket används bland annat i annonser. Det kan vara i mail, eller reklamprodukter. De visar att man kommer från och är stolt medborgare i unika Östra Göinge. Kommunen har även skapat ett instagramkonto som just heter skanesgronahjarta. Det hashtaggas frekvent av stolta Göingebor.
Anna berättar om de värden som lockar till sig boende, besökare och företagare från andra ställen i Sverige. Det är lugnet (natur), driftighet, bykänsla och att det finns mycket kultur på liten plats.
– Det är således vad som görs på platsen som påverkar platsens varumärke och utveckling. Ett exempel är boulderingen (klättring) som finns i Glimåkra.

Framtiden för Skånes gröna hjärta

– Hela tiden gör vi pågående resor för att få en tydlig bild av platsen Östra Göinge. Vi skapar dessutom positiva sidor som besökare återvänder till och som de rekommenderar. Min målbild är att när du blundar och tänker på platsen Skånes gröna hjärta kommer samma bilder, dofter och ljud (eller tystnad) fram oavsett vem du är eller var du befinner dig.
– Vi är sammanfattningsvis en tydlig plats med unika värden och de som bor och verkar här är stolta ambassadörer för Skånes gröna hjärta, avslutar Anna intervjun med.

Text & foto: anita@espressomedia.se

Subscribe
Notify of
guest
0 Kommentarer
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Hemsidan använder cookies för att optimera din användarupplevelse. Vi utgår från att du godkänner detta men du kan välja att lämna oss om du önskar. Acceptera Läs om vår integritetspolicy

0
Kommentera gärna artikeln – klicka här!x
()
x