”NU ÄR DET KILLARNA SOM ÅKER MED OSS”
MOTORBUREN UNGDOM. De får ofta höra att de kör för sakta och stoppar upp trafiken – men det är lika illa om de skulle köra för fort! Antalet registrerade A-traktorer har ökat stort de senaste åren, och mer än någonsin är det tjejerna som tar plats i förarsätet. Vi träffade några av dem på Fryshuset i Broby.
– Vi hade nog aldrig hängt med varandra om vi inte hade skaffat EPA! Maya Larsson, Stephanie Magnusson, Wilma Carlsson, Kimberly Wiik och Malva Dalén är några av dem som har hittat till Fryshusets motorkvällar i Broby som precis har startat upp. Intresset för att köra A-traktor, eller Epa, som det ofta kallas i vardagligt tal, har ökat stort de senaste åren.
– Epa-traktorn var ju från början ett billigt sätt för lantbrukare att göra om bilar till arbetsmaskiner. Det finns en del ”äkta” Epa kvar, men det som registreras in i dag är A-traktorer. Man kan i stort sett bygga om vilken bil som helst, säger Fredrik Dehlin som håller i fryshusets satsning Motorintresserad Ungdom (MIU). Varannan torsdag bjuds alla intresserade in för att hänga med likasinnade och lära sig att skruva i verkstaden, som håller på att städas ur och anpassas för verksamheten.
– Ambitionen är att vi ska få in en lyft här så de som kommer kan lära sig åtminstone enklare underhåll som bromsbyte. En Epa körde man till besiktningen en gång när man registrerade den, men A-traktorn ska besiktas vartannat år.
WUNDERBAUM, POPPYS OCH FÖNSTERHISSAR
Vi hoppar in i Malvas grå V70 och det mullrar till när de nio parallellparkerade startar motorerna. En klase wunderbaums hänger från backspegeln där Malvas blick spanar av omgivningen innan hon backar ut. En rad med färgade Poppyflaskor sprider väldoft i kupén – ett nytillskott sedan undertecknad reporter senast satt i en Epa omkring 1995. Elektriska fönsterhissar är också en klar uppdatering. Men det verkar fortfarande som att Volvo regerar.
– Alla här kör Volvo. Min köptes som en bil och jag har byggt den från grunden, säger Malva när konvojen gasar iväg mot en parkering i närheten.
”SÅ FORT SKOLAN SLUTAR”
Det är andra MIU-träffen på Fryshuset sedan satsningen nystartade. Ett femtontal tonåringar är på plats – jämnt fördelat mella tjejer och killar.
– Så fort skolan slutar så hänger vi i Epan. Vi har verkligen behövt ett ställe att samlas, säger Wilma och får medhåll av de andra.
– De flesta som är här kommer från olika platser i hela Östra Göinge. Vi brukar åka iväg på motorträffar på helgerna till både Osby och Hässleholm. Man hittar ny gemenskap och alla har samma intresse. Och att tjejerna har tagit plats i förarsätet i en tidigare ofta mansdominerad kultur är en självklarhet:
– Nu är det killarna som åker med oss! säger Maya Larsson.
”BRA STÄLLE ATT BASA LOSS”
Fredrik Dehlin och Rebecca Waldén på fryshuset är överens om att det finns ett behov av samlingsplatser för motorintresserade.
– Det har varit ett stort intresse när vi har gått ut på sociala medier – främst når vi ju föräldrarna, som tipsar sina barn, säger Fredrik.
– Det är kul att det är tjejerna som är drivande i gruppen, och det är bra att kunna erbjuda en mötesplats lite avsides. Och vill man spela musik i Epan är det bättre att hänga här och basa loss än nere i samhället!
TEXT&FOTO: ERIK@ESPRESSOMEDIA.SE
ETT FORDON PÅ FRAMFART
Det finns nu cirka 43 000 A-traktorer inklusive Epa-traktorer registrerade i Vägtrafikregistret. 2019 var motsvarande siffra lite över 25 000. En regeländring 2020 förändrade de tekniska kraven p aden av bilartill A-traktor, bland annat för att även automatväxlade b ar skulle kunna byggas om. Regeländringen har även medfört att det har blivit populärare att bygga om andra bilmärken än Volvo. BMW, Ford och Mercor med triangelskyltar bak blir en vanligare syn , men fortfarande är mer än hälften av A-traktorerna Volvo.Källa: Transportstyrelsen
EPA ELLER A-TRAKTOR?
Ja, vad är skillnaden?
EPA-traktorn får inte ha fjädring på bakaxeln, och konstrueras med låg utväxling för att begränsa maxhastigheten. A-traktorn är en bil som byggts om till traktor – växellådan stryps så att endast ettan och tvåan går att använda. Både EPA och A-traktor ska ha en kopplingsanordning (dragkrok) och det får inte finnas något lastutrymme eller baksäte inne i fordonet. Nyregistrering av EPA är ej möjligt sedan 1975. Dock används EPA ofta i vardagligt tal för båda fordonsslagen, så även i artikeln på denna sida.
15 BAST OCH 30 KNYCK
A-traktorns konstruktiva hastighet är högst 30 km/h. Det betyder att den inte får vara konstruerad för att köra fortare än så. För att köra A-traktor krävs ett körkort med AM-behörighet, eller ett traktorkort. Du får också köra A-traktor om du har ett körkort med någon annan behörighet. Åldersgränsen för att ta AM-körkort är 15 år och för traktorkort är den 16 år. Fordonet ska vara utrustat med en så kallad LGF-skylt baktill, som talar om att traktorn är ett långsamtgående fordon. Källa: Transportstyrelsen
ESTETIK OCH MUSIK
Wunderbaum, tärningar och gärna en fet baslåda – vissa saker hänger kvar i EPA-kulturen. Minst en ”poppy” som sprider både väldoft och lyser snyggt är givet i framrutan. Och musiken då? Vad gäller?
– Det kan vara allt möjligt. Från svensk rap till Lasse Stefanz. Vi håller ju på att skriva en egen låt – räkna med att hitta den på Spotify snart”, säger Malva Dalén.