Redan i början på 90-talet var man övertygad om en snar digital revolution. Även 10 år senare vid millenniet så hade få en avvikande åsikt. Den digitala revolutionen var på allas läppar även när vi passerade 2010. Övertygelsen var de följande åren minst lika stark. Över 30 år senare så väntar vi fortsatt tålmodigt på att det digitala ska ta över inom all kommunikation.
Men den digitala trend som haft en tydlig uppgång i 25 år gick från 2017 inte längre framåt. Den gick bakåt. I fem år så har den digitala revolutionen backat tillbaka. Det är inga små hårfina steg. Trenden är rejäl och växer för varje år.
Så vad hände?
Vi har fortsatt en övertro på att den digitala revolutionen är i antågande. Många tror dessutom att den redan tagit över. Det är ett feltänk då den backar sen fem år tillbaka. Orsaken kan sammanfattas med ett enda ord – räckvidd. Den i särklass viktigaste komponenten i all kommunikation. Når du inte fram – så händer inget. Digital media har under flera år en negativ trend genom att de når allt färre år från år
Gammelmedia regerar
Många har redan dömt ut linjär TV och papperstidningar som fossiler i medialandskapet. Sanningen är att gammelmedia är starkare och drar ifrån digitala alternativ när det gäller räckvidd. Gratistidningar når idag över 5 miljoner hushåll i Sverige och har därmed tagit över som landets viktigaste demokratiska kraft. Räckvidden är bekräftad genom att tidningen delas ut till alla. Den digitala räckvidden är en uppskattning, så den egentliga skillnaden är troligen betydligt större.