Espresso – Din lokala tidning
Espressos lokala gratistidningar

Utgå från fakta när du annonserar

Magkänsla, tro eller förhoppning är ingen bra strategi vid investeringar. Effekten (ROI return on investment) är ju det vi förväntar oss. Då är det avgörande att vi utgår från fakta. Ju mer fakta, desto större möjligheter. Fakta får vi från tester, undersökningar och erfarenheter.

Lokal annonsering

Har du din målgrupp inom ett geografiskt avgränsat område (lokalt) så är din gratistidning överlägsen övriga möjliga kanaler. Här kommer de tre viktigaste fakta att utgå från.

1. Gratistidningen är viktig för läsaren

Läsarna älskar sin gratistidning, den är viktig för läsaren, de flesta läser större delen av tidningen och anser den har lika bra artiklar som i en betald tidning. 8 av 10 skulle sakna sin gratistidning om den försvann.

popular tidning

 

 

2. 50 procent längre lästid per sida

Varje sida läses dubbel så lång tid som en betald morgontidning! Enligt en läsarundersökning genomförd av RAM så läses gratistidningen i 19 minuter medan en dagstidning läses i 30 minuter. MEN eftersom gratistidningen i snitt har färre sidor så blir lästiden per sida 30 sekunder i gratistidningen jämfört med 20 sekunder i dagstidningen. Det är 50% längre tid per sida eller 10 sekunder som läsaren umgås med din annons…
…och du kan förmedla många ord på 10 sekunder!

50

 

 

3. Läsaren letar aktivt efter erbjudanden

Annonser i gratistidningen skapar ”trafik i butik”. I undersökningen från RAM uppger var tredje läsare att de aktivt letar efter bra erbjudanden i sin gratistidning och var fjärde agerar ofta på annonser i gratistidningen. Det är inte konstigt, den är lokal, annonserna är från deras ort, stad eller stadsdel. Erbjudandena finns med andra på gångavstånd, eller bekvämt bilavstånd och där man handlar till vardags.

spring

Fler fördelar

Utöver ovan så är gratistidningen heltäckande, vilket innebär att samtliga hushåll får tidningen i brevlådan. Det är en förutsättning för att få till effekten. En lokal gratistidning är relevant och intressant för samtliga inom området. Enligt mätningar så tar ca 83% av hushållen del av innehållet, vilket är i särklass den mest överlägsna täckningen av tillgängliga medier.

Flest läsare

Att gratistidningen är till 100% lokal, gör den relevant och viktig. Vilket bevisas av hur många som använder tidningen. Jämfört med en prenumererad morgontidning som når ca 30% och har ett mer mixat innehåll.

De sista två decennierna så har gratistidningen vuxit och täcker nu över 5 miljoner läsare och är den i särklass största print-kanalen.

Längre liggtid

En gratistidning lever längre. Jämfört med en prenumererad dagstidning, där du ofta har morgonkaffet på dig att ta del av innehållet, så ligger en gratistidning framme i 1-4 veckor och används ofta aktivt under hela perioden fram till nästa tidning. Det gör antalet exponeringar av annonser flerdubblas. Plus att du konsumerar tidning i ett tillstånd där du är mer tillgänglig för reklam.

Källa: RAM, Kantar SIFO och Gratistidningarnas förening

Subscribe
Notify of
guest
0 Kommentarer
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Hemsidan använder cookies för att optimera din användarupplevelse. Vi utgår från att du godkänner detta men du kan välja att lämna oss om du önskar. Acceptera Läs om vår integritetspolicy

0
Kommentera gärna artikeln – klicka här!x
()
x