Espresso – Din lokala tidning
folkrace 14

Fartfyllt, festligt FOLKRACE

30 ÅR PÅ HARABACKENS MOTORSTADION

MOTORSPORT/FÖRENINGSLIV. Folkrace är motorsport för massorna. Buckliga bilar i täta heat på tvåans växel. Grus som sprutar, delar som flyger och omkörningar som inte sällan slutar med att tävlande snurrar av banan eller kraschar in i varandra. Under tävling taggar alla till, men i depån är stämningen hjärtlig mellan heaten. Harabacken i Hästveda firar 30 år som motorstadion, och man kan lugnt säga att uppslutningen är god, både bland publik och tillresta tävlande.

Augustisolen steker och det puttrar trivsamt i kylaren på en av de blågula bilarna från Degeberga som står prydligt uppradade på förarområdet. På banan är det viljan att vinna, snarare än bilarnas bästa, som prioriteras och ibland får man vara riktigt kreativ för att gissa vilket originalmärke som en gång suttit på väl tillbucklade karosserna.

– Jag är tveksam till att vi får med oss alla bilar hem idag. Förra helgen tävlade vi i Asarum, då blev vi av med två bilar. Det gäller att ha några extra på lager när man kör på den nivån vi gör, säger Bengt Svensson, som tålmodigt väntar på att kylaren ska koka klart. Nu är det inte bilens hälsa han oroar sig för
– en egenhet i Folkrace är att alla bilar som startar på banan är till salu för samma summa, närmare bestämt 11 000 kr.

– Man får anmäla sitt intresse om man vill lägga anbud på en bil – att lägga anbud kostar 400 kronor. Är det flera som lägger anbud är det lotten som avgör. Förra helgen hade vi tre lotter av fem på en bil, men det hjälpte inte, konstaterar Bengt.

GENERATIONSSPORT I HÄSTVEDA

Lite längre bort på förarområdet gör Tilde Svensson sig klar för nästa heat. Hon tävlar för hemmaklubben Hästveda och är med sina 15 år hälften så gammal som motorstadion Harabacken, där dagens tävlingar kör.

folkrace 2
Tre generationer från vänster Roy Persson, Tilde Svensson och till höger Linda Svensson

– Man får börja köra när man är 14, då startar man som träningsjunior. Nu är det andra året jag tävlar, säger Tilde som är uppbackad av både mamma Linda och morfar Roy – två generationer folkraceförare som har lämnat facklan vidare.

– Nu när Tilde kör är det nästan mer nervöst att titta på än att själv sitta bakom ratten, erkänner Linda, och tillägger glatt:

– Men själv satt jag vid ratten redan en vecka efter att Tilde hade fötts. Roy Persson, som är en av de grundade medlemmarna i Hästveda Folkraceklubb konstaterar att klubben är välmående, och att återväxten är god på banan.

– Klubben har ungefär tvåhundra medlemmar, och det är verkligen kul att se att det är så många juniorer som startar!

FULLT ÖS FRÅN STARTEN

folkrace 6
Full fart från start

Hästveda Folkraceklubb startade 1988. En egen motorstadion har klubben haft sedan 94, och de senaste åren har mycket krut lagts på att rusta upp både banan och tillgängligheten för publiken. Just denna dagen är den nya, stora parkeringen redan överfull när klockan är strax efter tio.

– Vi har redan fyrahundra betalande, säger damen i kassan när vi anländer, och då kan nämnas att alla under 15 år går in gratis.

Det är Glentonrace, och dagens tävling ingår i södras cup, vilket alltid lockar mycket folk. När vi har hunnit halvvägs runt publikplatserna kring banan går ett sus genompubliken när nummer 32, Isak Andersson från Helsingborg, får snurr på sin Opel och kraschar av banan så hela ekipaget landar på sidan. Ett gäng funktionärer springer raskt fram och välter ner bilen på rätt köl – Isak gasar vidare och kommer att göra bra ifrån sig under flera av de kommande heaten i dagens tävlingar.

”GEMENSKAPEN VIKTIGAST”

Även om banan är gjord för hastigheter som sällan övergår 80 kilometer i timman så är det fart och fläkt – starten är viktig att vinna, och växelspaken når sällan över tvåans växel. Sex bilar startar i bredd, och poängsätts i en fallande skala från 8 till 1 beroende på placering. Om bilen inte håller ihop för att fullfölja loppet kammar man noll, men lyckligtvis står två gaffelförsedda hjullastare redo att lyfta vraken av banan. Och med mekanikernas magi står bilarna ofta startklara igen till nästa heat.

Det är Hugo Åkesson från Dalby som ger oss en snabb dragning av reglerna medans han svidar om till föraroveralll och sätter störtkrukan på skallen.

folkrace 7
Hugo Åkesson

– Jag kör Volkswagen – den här bilen har gått ungefär 25 tävlingar, och den blir bara mjukare och mjukare att köra, skrattar han.

– På startlinjen kickar adrenalinet verkligen in, men det jag tycker är roligast med sporten är gemenskapen. Jag har kört sedan jag var 14, och alltid haft ett motorintresse sedan jag var liten, säger han och hoppar in i bilen, som liksom de andra ekipagen är försedd med störtbåge för god säkerhet. I övrigt är den strippad på det mesta som inte behövs.

– Men det är klart. Man vill ju alltid vinna, säger Hugo och gasar iväg mot starten.

GLADA FÖRSTAGÅNGSBESÖKARE

Matkön ringlar lång till serveringen där det flippas hamburgare för fullt. Åskådarna är i alla åldrar – folkrace är en publiksport som passar hela familjen.

Strax intill funktionärsläktaren där tävlingsledningen övervakar heaten träffar vi Hedvig och Eric, som är på folkrace för första gången. – Vi har åkt upp från Malmö, berättar Eric.

folkrace 13
Eric och Hedvig på besök från Malmö

– Vi började snacka om folkrace i somras, och kollade var det körs tävlingar, så hamnade vi här i Hästveda, säger Hedvig.

Och upplevelsen? Jo, den får gott betyg.

– Fyra av fem, säger Eric glatt. Kul att se att det är så många familjer här. Vi trodde nog mest att det skulle vara gamla gubbar, skrattar han.

LJUS FRAMTID EFTER TUFFA ÅR

Jens Claeson och Sebastian Claeson tillhör en annan av de stora folkracefamiljerna från Hästveda. De håller som bäst på att dunka ut plåten på Sebastians Audi som har fått sig några rejäla smällar under tävlingen.

– Vi har lagt ner extremt många timmar på banan, berättar Jens. Slitaget är hårt, och de stora satsningarna som gjordes strax innan pandemin höll på att välta klubbens ekonomi när intäkterna uteblev på grund av publikrestriktioner.

Nu rullar det på igen, och Jens ser nöjt på lägen med ett växande intresse för sporten.

– Det känns fantastiskt nu –
vi har 25 startande juniorer, och sex träningsjuniorer som får börja tävla nästa år, säger Jens. Att tävlingsbilarna kommer från en tid då motorer byggdes utan elektronik och datorsturning gör även Folkrace till en bra arena för att föra grundläggande motorkunskaper vidare till unga mekare.

folkrace 18
Jens Claeson

– När jag började köra var bilarna från 70-talet – nu är de lite nyare, vilket också påverkar sporten. Det gör att tävlingarna blir snabbare och snabbare!

TEXT&FOTO: ERIK@ESPRESSOMEDIA.SE

EN FYRTIOÅRIG FOLKSPORT

Folkrace som företeelse startade i Sverige på tidigt 80-tal med inspiration från engelska tävlingsformen Stock Car. Vanligen kör sex bilar mot varandra och under racet är mycket tillåtet för att ta sig först i mål. Det händer inte sällan att någon snurrar eller voltar, eller att en motorhuvslucka flyger av. Säkerheten för förarna är dock i fokus, och bilarna kontrolleras noga innan varje tävlingsdag.

Genom det speciella anbudssystemet är det stor rotation på bilar bland de tävlande. Om någon lägger ett anbud på en bil som har deltagit i en tävling måste ägaren sälja fordonet för 11 000 kr. Om flera lägger anbud avgör lotten vem köparen blir. Inskrivet i regelboken är att sporten ska vara rolig, billig och att det inte ska finnas några mästerskapstävlingar. Deltagande är tillåtet från 15 år, alla tävlande måste ha förarlicens. Sammanlagt finns runt 130 banor i hela landet. Harabackens Motorstadion i Hästveda är en av dem.

Subscribe
Notify of
guest
0 Kommentarer
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Hemsidan använder cookies för att optimera din användarupplevelse. Vi utgår från att du godkänner detta men du kan välja att lämna oss om du önskar. Acceptera Läs om vår integritetspolicy

0
Kommentera gärna artikeln – klicka här!x
()
x