TIDNING. Från och med januari 2025 kommer Espresso Gratistidning att ingå i mediebolaget Made in Båstad AB. Tidningen kommer även fortsatt att produceras av Espresso Reklambyrå i Osby.
– Med tanke på att jag själv valt att bli deltidspensionär, har vi under en längre tid tittat på alternativa ägandeformer för att våra gratistidningar ska kunna leva vidare efter 18 år i branschen. Made In Båstad har en stark position i närliggande områden, och vi ser stora möjligheter med att utveckla både tidningens innehåll och erbjudandet till våra annonsörer, säger nuvarande ägaren Johnny Billinger.
Made in Båstad AB driver sedan tidigare tidningar i tolv kommuner i Skåne, Småland och Halland. De senaste åren har bolaget växt österut, bland annat med titlarna Ljungby Nu och Älmhult Nu.
– Det är ett expansivt företag med höga ambitioner när det gäller gratistidningar. När vi startade titeln Allt Om Osby för snart 19 år sedan, som sedan blev Espresso, var vi pionjärer i branschen. Jag har stor tilltro på gratistidningen som kommunikations- och marknadsföringskanal, och det känns väldigt bra att vi har kommit till en lösning där någon tar över stafettpinnen och driver Espresso vidare i vårt område, säger Johnny Billinger.
Samma innehåll – nya möjligheter
Affären innebär att Made in Båstad AB tar över utgivningsbeviset för Espresso. Tidningen kommer dock att fortsätta produceras i Osby av Espresso Reklambyrå AB.
– Vi har landat i en modell där mitt bolag fortsätter att driva tidningen som en franchise – det betyder att det egentligen inte blir några förändringar för läsarna. När det gäller vårt annonserbjudande innebär ägarbytet att vi kan addera på möjligheten att synas i ett större område genom det tätare samarbetet med Made in Båstad – något som vi tror kan vara av intresse, inte för alla, men för vissa kunder, säger Johnny, som ser fram emot att fortsätta arbete med espresso ytterligare en tid.
– Även om jag har nått pensionsåldern så känner jag mig inte riktigt redo att lämna in, skrattar Johnny.
Joakim S Ormsmarck är VD för Made in Båstad AB. Han ser fram emot att ta nästa steg i ett samarbete som i sig inte är en nyhet.
– Vi har samarbetat med Espresso i ett antal år nu, främst på annonssidan, så det känns helt rätt att nu ta nästa steg tillsammans och ytterligare stärka banden mellan våra bolag. Johnny och gänget har byggt upp ett fint mediebolag som vi ser fram emot att lära känna ännu mer. Det faktum att fem av de kommuner där vi redan ger ut tidningar gränsar till Espressos utgivningsområden borgar för bra möjligheter att paketera väldigt bra paketlösningar för de kunder som vill nå större områden, säger han.
Fortsatt fokus på det lokala
Förändringen av ägandeförhållande träder i kraft i Januari.
– För oss blir det ett bra avslut på året att gå hem med vetskapen om hur vi jobbar vidare 2025. Branschen tampas som många andra med ökande kostnader, och vi har de senaste året gjort många åtgärder för att hålla verksamheten på rätt kurs. Vi vet att många uppskattar Espresso och det känns väldigt bra att kunna jobba vidare med vårt starka lokala fokus och ett positivt innehåll. Att bli en del av Made in Båstad AB gör det möjligt, säger Johnny Billinger.
Text: Erik@espressomedia.se