LEDARE. Kan kännas lite motsägande att denna text handlar om vårt digitala liv i en tidning som man kan ta på, som prasslar, luktar och ständigt är tillgänglig för läsning. Men faktum är att parallellt med att allt mer sker via digital teknik, så har intresset för gratistidningar skjutit i höjden. Något flera av våra annonsörer har kommenterat. Vi sitter mer hemma och med det följer nya starkare vanor. Samma effekt som att vi handlar mer online men också i lokala butiker. Detta för att vi helst inte åker långt och utsätter oss för mer smittorisk än nödvändigt.
Så även om man får gräva djupt så finns det nya beteenden som vi hoppas stannar kvar när livet återgår till det som kan betecknas som ”normalt”. Idag är det nästan lika naturligt att mötas via olika program även om det självklart är supertråkigt i jämförelse. Fördelen är ju att vi är åtskilda och sparar in på en hel del resekostnader och tid. Men vi missar en stor del av interaktionen. Den som vi läser in genom ögonrörelser, händer, hållning etc. Den del som hjälper oss läsa av en situation. Det finns med andra ord alltid en andra sida av myntet.
Vårt sociala behov väger lika tungt som mat, sömn och aktivitet. Tar du bort någon av dessa beståndsdelar så faller bordet. Känslan är att vi skär i det ena bordsbenet. Otaliga larmrapporter pekar på riskerna med att ungas sociala tillvaro sköts via telefonen. Nu sitter vi själva där och skypar, zoomar, teamar och webinarar. Men visst längtar vi väl ut? Med allt regn så växer svamparna som aldrig förr.
johnny@espressoreklam.se