Espresso – Din lokala tidning
genglädje

Årets UF satsning är i full gång

SKOLA/NÄRINGSLIV. Att starta eget kräver mer än en bra idé. För att ett företag ska blomstra krävs det kunskaper som är lätta att glömma bort när man vill fokusera på produkter tjänster och försäljning. I Hässleholm är en ny runda av UF – Ungt Företagande –
igång, och med coachning från det lokala näringslivet fick elever från HTS och Jacobsskolan hjälp med att trimma sina idéer under en eftermiddag i speeddatingformat.

Jens Isberg, rådgivare på Nyföretagarcentrum i Hässleholm och VD för Jeansbolaget startade själv sitt första företag genom UF.

jens isberg
Jens Isberg, rådgivare på Nyföretagarcentrum och VD för Jeansbolaget i Hässleholm.

– UF Action production – vi sålde strumpor, minns han, och är glad över den stora uppslutningen av både företagare och elever.

– Genom UF får man lära sig vad det innebär att både starta, driva och lägga ner ett företag. Det är en ordentlig resa, på mindre än ett år, som ger viktiga kunskaper för framtida entreprenörer, säger han.

COACHNING FRÅN NÄRSINGSLIVET

Ett 70-tal elever som går i trean på gymnasiet fick chansen att testa sina idéer med över 30 representanter från näringslivet. Från banktjänstemän till företagsledare och marknadsförare
– ska man lyckas att gå från idé till framgång är det många häckar som man måste hoppa över, alla viktiga för ett lyckat resultat.

Lowe lundqvist, Emilia Nilsson, Raziya Qaidar Edo och Alice Richter Jönsson har som idé att ta fram och sälja servetter med lokala motiv.

– Vi kollade vad tidigare UF-företag har gjort, och inspirerades av ett som hette Set the table. Vi har tagit fram Hässleholmsmotiv med hjälp av Felicia Witte (som driver tatuerarstudion Witte Ink), och vill även göra några varianter med Skånemotiv för att bredda målgruppen, berättar de.

– Än så länge är den största utmaningen att hitta ett tryckeri som kan hålla den kostnadsnivå som behövs för att vi ska kunna sätta rimliga priser.

IDÉER MED POTENTIAL

Rolf Rantzow från Tyringe är en veteran inom entreprenörskap och har varit drivande inom UF-satsningen i Hässleholm i många år.

skärmavbild 2025 10 31 kl. 14.34.31
Rolf Rantzow, en veteran som varit med och bidragit i sammanhanget under många år.

– Jag började jobba med UF i början av 90-talet. Konceptet har växt otroligt, och många idéer har legat till grund för stora företag. Ett exempel på produkter som verkligen lyckats är karameller som bärare av reklambudskap på omslagspappret, som man ofta ser på olika mässor. Det är ursprungligen en idé från ett UF-företag som startade här i Hässleholm.

”STORT ENGAGEMANG I HÄSSLEHOLM”

Diskussionerna vid de olika borden är livliga under eftermiddagen – idén om servetter med motiv har plötsligt omformulerats; kanske är det bättre med snygga servettringar, som inte behöver kastas bort efter användning.

– Otroligt inspirerande dag, säger Lou Björnberg, ordförande för HessleCity, som är en av de många rådgivarna.

Emmie Nilsson och Ida Rasmusson som är på plats från UF Skåne tycker att engagemanget är fantastiskt.

emmie och ida
Emmie Nilsson och Ida Rasmusson från UF Skåne, var på plats.

– Hässleholm är en väldigt aktiv UF-kommun, och det är verkligen kul att ta del av alla idéer, säger de.

SNURR PÅ EKONOMIN

Sparbanken Skåne är delaktiga i UF-satsningen för att guida de unga företagarna i hur man startar konton och hanterar ekonomi. Ett startkapital är ofta en förutsättning, och i årskurs två har alla elever fått en startplåt på 100 kronor, med uppgiften att få pengen att växa inför UF-perioden.

– Vi har även tagit fram en riskkapitalsedel, för möjligheten att investera pengar om man tror på vår idé, säger Alicia Olsson, VD för ett UF-företag som satsar på egentillverkade ljus, med bland annat lavendeldoft.

BÄSTA IDÉ PRISAS PÅ GALAKVÄLLEN

I november delas priset för årets UF-företag ut på Hässleholms Galakväll, tillsammans med många andra priser.

– Genom ett koncept som vi kallar för Rävalyan – lite av Hässleholms Dragons Den – kommer UF-företagen att få pitcha sina färdiga idéer till en jury från det lokala näringslivet. Det ska bli spännande att se var det landar i år, säger Jens Isberg.

TEXT: ERIK@ESPRESSOMEDIA.SE

guest
0 Kommentarer
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Hemsidan använder cookies för att optimera din användarupplevelse. Vi utgår från att du godkänner detta men du kan välja att lämna oss om du önskar. Acceptera Läs om vår integritetspolicy

0
Kommentera gärna artikeln – klicka här!x
()
x