KULTUR och FRITID. Den första februari blev Åsa Klinthage Andersson Osby musikskolas nya chef, när hon tog över efter Åke Berglund. Kort efter första dagen på jobbet tystnade instrumenten. Covid-19 tog över all verksamhet.
– Vi stängde helt några veckor, berättar Åsa. Starten blev inte riktigt som planerat. Men det har samtidigt tvingat oss till att hitta nya undervisningsformer och nya samarbeten.
Nya former för undervisning
Pandemin tvingade verksamheten till en del nya former att få till undervisning och musik.
– Ja, att fortsätta med orkester och större grupper var uteslutet. Det blev mer enskild undervisning. Så vi har tvingats till att tänka nytt. Bland annat så har terminens inledande träffar med barn och föräldrar blivit förlagda utomhus invid skolorna. Det fanns ju inget facit så omständigheterna har tvingat oss att jobba annorlunda. Nu när höstterminen startar känns det kul att mer återgå till normala vanor, om än med anpassningar av rum, gruppstorlek och arbetsformer.
Nya musiker
Alla arrangemang och konserter har syftet att ge eleverna möjlighet att få möta en publik men också att väcka intresse för musik hos barn och ungdom, och deras föräldrar som visat sig ha en viktig stöttande roll. Många föräldrar önskar att deras barn ska få finnas med i ett kreativt och skapande sammanhang, och lära sig ett instrument är ju ett sådant sammanhang. Under våren har våra informationsträffar och evenemang ställts in.
– Vi har fortfarande ett uppdrag att bevara vår musikaliska tradition, förklarar Åsa. Att erbjuda en livslång glädje. Vi vet också att 98 % av alla våra elever är väldigt nöjda. Vi har ingen läroplan att följa. Det ger oss i Osby kommun och kommunerna runt om i landet en viss frihet att skapa en musikskola som passar lokalt och som man önskar ha det. Även om vi förstås har riktlinjer i kulturpolitiska mål och Barnkonventionen, t.ex.
Relation viktigare än instrument
Musikskolan har öppen kultur och välkomnar både elever och föräldrar. Det spelar sällan någon större roll vilket instrument barnen väljer.
– Kan vara svårt ändå, förklarar Åsa. Då är det alltid bättre att barnen och föräldrar kommer till oss. Det är nästan alltid relationen till läraren som får barnen att välja. Mycket mer än instrumentet. De ska ju trots allt campera ihop några år. Relationen är helt avgörande för elevens utveckling.
Fantastiska lärare
Idag jobbar nio personer på musikskolan i Osby.
– Alla är fantastiska musiker och lärare, förklarar Åsa. Min roll är att få till en bra verksamhet. Kvalitet och bredd får vi genom våra lärares samarbeten och breda kunnande. Här i Osby ingår Musikskolan i Kultur och Fritid, vilket möjliggör ett samarbete kring kultur på ett bra sätt. Tillsammans är vi navet i Osbys kulturliv.
Musikskolan har betytt mycket för mig under min uppväxt i Hässleholm. Jag har fått så mycket i livet genom musiken. Nu har jag möjlighet att ge lite tillbaka, avslutar Åsa
Nya kurser och projekt kan man läsa om på www.osby.se/musikskolan. Där finns också anmälningsblankett.
Text och bild: johnny@espressomedia.se