Pedagogik, kommunikation och ledarskap står i fokus på Barn- och fritidsprogrammet, berättar Mario Viscovi, programansvarig på Barn och fritid.
– Eleverna får lära sig att leda, och att ta hand om, och utveckla, både sig själva och andra, säger Mario.
– Efter avslutad utbildning är det många av våra elever som läser vidare på högskola och universitet, berättar Jessica Adamsson, lärare på Barn och fritid. Väljer eleverna pedagogiska ämnen har de ett stort försprång eftersom det ingår så mycket pedagogik här, fortsätter Jessica.
Möt Emma, Matilda och Adam
Emma, Matilda och Adam är tre drivna ungdomar som alla går på Barn- och fritidsprogrammet på Haganässkolan. Vi träffas i lärarrummet för att få prata ostört en stund.
Emma berättar att hon valde Barn och fritid efter att ha praktiserat på en förskola i nian.
– Jag har alltid tyckt om barn, och de dras till mig – det kändes naturligt att välja Barn och fritid, säger Emma.
– Jag ville jobba med människor och hörde att Haganässkolan var en bra och lagom stor skola, berättar Adam. Jessan och Mario bryr sig om oss på ett personligt plan, fortsätter han. Vi har en bra stämning här på Haganässkolan, avslutar Adam.
– Ja, det finns en stark vi-känsla, instämmer Matilda.
– En vanlig dag på Barn och fritid handlar om att lära sig varför människor reagerar som de gör, berättar Matilda. Lärarna är bra på att växla och anpassa undervisningen, så att alla kan lära sig på det sätt som är bäst för dem, avslutar Matilda. Adam och Emma håller med.
Vi avslutar vårt möte med att ta en gruppbild utanför skolan. Efter samtal med både elever och lärare blir det tydligt att detta program, Barn och fritid, handlar om pedagogik, kommunikation och ledarskap, där man efter utbildningen kan jobba med både vuxna och barn.
Text och bild: Marie Kristina Karlsson,
Marknadskoordinator Haganässkolan