Espresso – Din lokala tidning
dropouts 1

Cirkusens svarta får – Allt han hända i “The Dropouts”

Vad kan hända om avhopparna från cirkusskolan bestämmer sig för att sätta ihop en egen föreställning? Jo – allt! Dansföreställningen The Dropouts kommer till Osby på turné den 12 oktober – vi tog ett snack med Tomáš Cervinka som spelar rollen som cirkusdirektör.

Skånes dansteater har sin hemmascen i Västra Hamnen i Malmö, men turnerar med sina föreställningar i hela Skåne.

– Just nu är vi mitt i repetitionerna av The Dropouts. Det är andra gången vi sätter upp den men det är bara två av oss dansare som var med i första omgången, berättar Tomáš Červinka.

– Det är en show där allting går fel. Rollkaraktärerna är de sämsta i klassen på cirkusskolan som har bestämt sig för att göra en föreställning tillsammans. Ett klassiskt cirkuskompani med lejontämjare, knivkastare, den lessna clownen… ja vi har till och med en sjöjungfru!

ETT KOLLEKTIVT ARBETE

Föreställningens koreograf är Jo Strømgren från Norge som har 150 olika produktioner i 62 länder på sitt CV. Han jobbar både med dans och teater, och föreställningen The Dropouts ligger precis i gränslandet, menar Tomáš.

– Alla vi dansare – precis som rollkaraktärerna
– har olika bakgrund och olika nationaliteter, och pratar med varandra på scenen med våra hemspråk. Det blir en dialog, men kanske inte så mycket kommunikation. Men det finns en svensk berättarröst som ser till att publiken hänger med i vad som händer, skrattar Tomáš.

– Jo Stromgren är den som har den övergripande visionen, men alla dansarna är med och bygger upp sin egen karaktär och färgar den med sitt personliga uttryck. Det är det som är kul med att jobba i ett kompani som Skånes Dansteater – på en större institution är det ofta någon som säger till exakt hur dansarna ska agera och röra sig, medans det finns en mycket mer kollektiv anda i mindre grupper.

FRÅN KLASSISKT TILL NYCIRKUS

tomas cervinka

Tomáš kommer ursprungligen från Tjeckien och började redan i unga år att dansa – då med fokus på valakisk folkdans.

– Jag var fyra år och det var väl egentligen min mamma som såg till att jag började. Det var på 90-talet efter revolutionen i Tjeckien och från att ha varit ett stängt land så öppnade sig plötsligt omvärlden. Vi åkte med dansen till flera olika länder, och när jag senare började fundera på vad jag skulle göra i livet så fanns det med som ett alternativ.

2007 tog Tomáš examen från konservatoriet i Prag där han studerade bland annat klassisk balett. Genom åren har karriären fört honom mellan stora scener som National Ballet i Prag och mindre, fria grupper som den tjeckiska nycirkusen Cirk La Putyka – både som dansare och koreograf.

– Det lockar mig mycket att jobba i de lite mindre sammanhangen, med allt man kan åstadkomma där. Samtidigt är åren av klassisk skolning och disciplin det som ligger till grund för att man kan känna sig fri i dansen. Det är ofta en tuff tillvaro för en dansare om man vill hålla sig kvar som yrkesverksam, för konkurrensen om jobben är stor. Samtidigt tycker jag att jag alltid har lyckats hamna i bra sammanhang där kollektivet är starkt, och jag har en stor inneboende nyfikenhet som har drivit mig framåt, säger Tomáš.

– Numera är jag bosatt i Malmö, och de tidigare åren har jag jobbat med ett kompani som turnerar runt i norra Sverige.

BLODIGA SCENER OCH MYCKET SKRATT

Med The Dropouts garanterar Tomáš att publiken får en upplevelse som är både färgstark och fartfyllt. Det brokiga persongalleriet i föreställningen ger upphov till dråpliga situationer. – Det här är föreställning där knivkastaren träffar sin assistent, och lejontämjaren är inte så bra på att tämja lejonet… Det blir en del blodiga scener! Utmaningen med att spela föreställningen är tajmingen – det händer väldigt mycket på scenen samtidigt. Just nu är vi i arbetet med att de nya dansarna ska hitta rätt i sina karaktärer, men jag ser fram emot känslan när vi verkligen får det att börja lira.

På hemmascenen har Skånes Dansteater spelat föreställningen mycket för skolklasser.

– Mellanstadieåldern är väl den tänkta målgruppen för föreställningen, men den passar egentligen alla åldrar. Det finns något för alla att skratta åt – kanske inte samtidigt, men det gör det desto roligare! Och även om det är en humoristisk föreställning så tar rollkaraktärerna sig själv på allra största allvar!

TEXT: ERIK@ESPRESSOMEDIA.SE

Subscribe
Notify of
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments

Hemsidan använder cookies för att optimera din användarupplevelse. Vi utgår från att du godkänner detta men du kan välja att lämna oss om du önskar. Acceptera Läs om vår integritetspolicy

0
Kommentera gärna artikeln – klicka här!x
()
x