Espresso – Din lokala tidning

Digitala lösningar gör vardagsekonomin enklare

De allra flesta i samhället väljer idag att sköta vardagsekonomin digitalt. Sparbanken Skånes digitala tjänster är enkla att använda och gör att du kan sköta ekonomin var och när det passar dig. Anette Sjölander, kundrådgivare på Sparbanken Skåne i Osby, tipsar om smarta tjänster som kan underlätta vardagen.

De senaste två åren har jag märkt att allt fler kunder själva tar upp frågor kring digitala lösningar. Idag pratar vi teknik och digitalisering med alla kunder vi har kontakt med, på ett eller annat sätt. Teknik är vardag nu och utvecklingen har gått fort, säger Anette Sjölander.
Undersökningen Svenskarna och internet 2018 (Internetstiftelsen i Sverige, IIS) konstaterar att 99 procent av Sveriges befolkning i arbetsför ålder använder internet och att användandet också ökar i gruppen äldre än 75 år. IIS visar att åtta av tio använder Mobilt BankID och tre av fyra Swish. Med denna utveckling är det viktigt för Sparbanken Skåne att vara en bank med hög digital tillgänglighet.

Den digitala utvecklingen är i grunden väldigt positiv. Den underlättar för många människor. Idag kan du till exempel mycket enkelt ansöka om lån i vår app eller internetbank. Allt fler ställer krav på att allt ska gå snabbt idag och att kunna ansöka om lån själv är såklart en stor fördel för kunden.

Smarta funktioner
Anette Sjölander lyfter också fram smarta funktioner i Sparbanken Skånes app, bland annat funktionen snabbsaldo och att du kan hantera dina barns ekonomi i appen. Vi har många digitala funktioner i appen som vi märker att alla inte känner till. Till exempel funktionen snabbsaldo som jag använder mycket själv. När du står i en butik och undrar om du har tillräckligt med pengar på kontot behöver du inte logga in i appen utan skakar bara mobilen och får fram ditt saldo, berättar Anette Sjölander.
Flera funktioner finns i appen under Inställningar. ”Hantera barns tjänster” är en funktion där föräldrar kan hjälpa sina barn med deras banktjänster när barnen är kunder i samma bank.Men det är viktigt att förstå vad det är man faktiskt gör när man hanterar digitala tjänster. Exempelvis är Mobilt BankID på många sätt den nyckel som låser upp såväl internetbanken som andra digitala servicefunktioner i samhället. Den är att betrakta som en värdehandling. Som kund ska man aldrig använda Mobilt BankID på uppmaning av någon som kontaktar en.

Kostnadsfria kurser
För att hjälpa till att sänka tröskeln för att komma igång med digitala tjänster samarbetar Sparbanken Skåne med UtbildningsForum i Skåne. UtbildningsForum är specialiserat på att utbilda i banktjänster, andra digitala tjänster i samhället och inte minst i internetsäkerhet. Kurserna är kostnadsfria och har målet att du ska känna dig trygg med tekniken. Bland annat får du lära dig använda dator och mobil, hur internetbanken fungerar och andra praktiska funktioner som nätet erbjuder.

På bankkontoret i Osby har vi också en kunddator som används flitigt och där hjälper vi kunderna. Det händer ofta när vi visar kunderna något i appen eller i internetbanken att de säger: Jaha, är det så enkelt?

Fotnot: Du kan kontakta oss på tider som passar dig: Ring eller maila vårt Kundcenter: 0771-12 20 00 eller info@sparbankenskane.se, vardagar 8-21 och helger 10-16. Mer information om UtbildningsForum finns på sparbankenskane.se/utfo.

Kom ihåg:
● Banken ber dig aldrig att via e-post eller sociala medier lämna ut dina koder, kredit- och bankkortsnummer.
● Banken ringer heller inte upp för att be om dina uppgifter eller att du startar ditt Mobila BankID eller din säkerhetsdosa.
● Låna aldrig ut ditt konto genom att ta emot överföringar från någon du inte känner och sedan ge tillbaka pengarna i kontanter.

]]>

Hemsidan använder cookies för att optimera din användarupplevelse. Vi utgår från att du godkänner detta men du kan välja att lämna oss om du önskar. Acceptera Läs om vår integritetspolicy