Espresso – Din lokala tidning
Lokalt

DRAMA PÅ SKOLGÅRDEN

skärmavbild 2022 10 06 kl 16 29 00

SKOLA/KULTUR. För många sker det första mötet med levande scenkonst genom teater i skolan. Sedan många år tillbaka träffas turnérande teaterproducenter och representanter från skånska skolor i Hässleholm, där Scenkonstdagarna för barn och unga arrangeras av Riksteatern Skåne.
Espresso besökte årets utbudsdagar och hamnade mitt i ett medryckande drama på Läredaskolan.

Från Kulturhuset hoppar vi på bussen till Läredaskolan där vårt entourage av lärare, tjänstemän och teaterföreningsaktiva ska få följa med på en tempofylld resa med brett känsloregister när teatergruppen Temporarity ger föreställningen Jag Var Här. Vi slussas in i ett klassrum och skådespelarna presenterar sina karaktärer – var och en har minst två roller som de växlar mellan, med tydliga attribut som representerar rollfiguren. Vi räknar samfällt ned från tio till noll och föreställningen är igång.

Cecilia Dellow, Riksteatern Skånes scenkonstkonsulent för området Barn och unga under utbudsdagarna, som är en viktig mötesplats för både teatergrupper och skolpersonal. Sedan många år tillbaka arrangeras utbudsdagarna i Hässleholm.

dsc8541
skärmavbild 2022 10 06 kl 16 30 09
En av föreställningarna som visades på utbudsdagarna var “Jag var Här”. Espresso hängde med bussen till Läredaskolan och fick ta del av ett fartfyllt drama.

Störst i Sverige

Cecilia Dellow är Riksteatern Skånes scenkonstkonsulent för området Barn och unga. Innan bussresan mot Läredas korridorer träffar vi henne på Kulturhusets övervåning.

– Scenkonstdagarna för barn och unga har ägt rum i Hässleholm i många år. Dels handlar det nog om att Riksteaterns kansli tidigare låg i Hässleholm, men vi har även ett mycket bra samarbete med Kulturhuset och kommunen, och Hässleholm ligger så det är smidigt att ta sig hit för alla besökare, säger hon.

Många kommuner har antagit en Kultur­garanti som innebär att alla eller  vissa årskurser i skolan garanteras en kulturupplevelse varje år, berättar Cecilia.

– Under våra scenkonstdagar, som är de största inom området barn och unga i Sverige, får kultursamordnare och -utvecklare chansen att ta del av 24 hela föreställningar i ett utbud som Riksteatern Skåne har satt ihop. 

– Tanken är att det ska finnas något som passar alla – både när det gäller ämne, prisklass och vilka sceniska förutsättningar man har på skolan, säger Cecilia.

skärmavbild 2022 10 06 kl 16 29 33
Föreställningen “Jag var här” behandlar temat Trygga och otrygga platser i skolan. Teatergruppen Temporarity bygger upp dramat i elevernas egen skolmiljö.

Klassrum som scenrum

Tillbaka till klassrummet. Här är skolans korridorer – publikens hemmaplan – ytan för dramat. Vi – publiken – delas upp i grupper med jympasalsband i olika färger. Orangea gruppen uppmanas att följa med Anniki Wahlöös karaktär, som går i nian och har hand om skoltidningen.

Anniki Wahlöö har tillsammans med Anna Mannerheim satt ihop den dramaturgiska strukturen för föreställningen, med inspiration från förebilder från Immersiv teater i bland annat London.

– Immersiv teater innebär att man tar bort själva scenen och väljer ett spelrum där publiken befinner sig. Innan varje föreställning lägger vi tid på att reka skolan för att se var vi kan röra oss, berättar hon.

I föreställningen Jag var här är det övergripande temat trygga och otrygga platser. Publiken utmanas genom att få ta del av små utsagor och hemligheter som de olika karaktärerna delar med sig av, och inte sällan vill ha respons på. Under föreställningens gång får varje grupp slå följe med olika rollfigurer och intrigen byggs upp.

– Det händer hela tiden saker, och grupperna får ta del av olika bitar av handlingen. Föreställningen bygger på mycket improvisation, och det som sker i mötet med publiken, berättar Anniki.

I en ryggsäck har varje skådespelare en ljudanläggning som spelar ett musikstycke som representerar varje karaktär. Det är även musiken som ger signaler till skådespelarna om när det är dags att byta miljö och föra handlingen vidare.

 dsc8700
Mia Marjasdotter jobbar på Hasslarödsskolan i Osby och är en av många pedagoger som deltog på Riksteatern Skånes utbudsdagar i Haässleholm. – Teater i skolan är A och O. Jag tycker att det är alldeles för lite, säger hon.
dsc8674

”Behövs mer teater i skolan”

Mia Marjasdotter från Vittsjö jobbar på Hasslarödsskolan i Osby, och är en av dem som får ta del av föreställningen Jag var här.

– Teater i skolan är A och O. Jag tycker att det är alldeles för lite. Många av eleverna har ingen aning om vad det är, eller hur man ska ta till sig en föreställning. Det här var en annorlunda upplevelse, och jag tror att det är ett bra sätt att ta teatern till eleverna i stället för att de ska sitta stilla i en salong under en timma säger hon.

Och när vänskapen mellan karaktärerna sätts på spel och ett bråk uppstår mitt på skolgården är det svårt att värja sig. Elev eller vuxen betraktare – de flesta har nog någon gång känt tryggheten sättas på spel i skolans miljö.

Text&Foto: Erik@espressomedia.se

Relaterade inlägg

LJUSET I TUNNELN – Ny belysning ska skapa trygghet och stämning

Johnny Billinger

Ormar på Biblioteket

Johnny Billinger

HUSLIG NOSTALGI

Johnny Billinger

Hemsidan använder cookies för att optimera din användarupplevelse. Vi utgår från att du godkänner detta men du kan välja att lämna oss om du önskar. Acceptera Läs om vår integritetspolicy