Espresso – Din lokala tidning
nyjobbsguiden

En egen folder om att rekrytera lokalt

Normalt är att vi gör tidningar, trycksaker, hemsidor, SEO-tjänster etc för våra kunder. Men denna gång har vi gjort en egen liten trycksak. Detta för att vi har identifierat en liten del av vår verksamhet – som får stor verkan för vår kunder. Så detta vill vi berätta mer och för fler. Är ni ett företag med behov för rekrytering mer eller mindre frekvent – då kan du med fördel ta del av syftet med Nyjobbsguiden.

Espresso är ingen rekryterare men vi har en möjlighet att hjälpa rekryterare. Men då också företag som behöver ny kompetens. I slutändan dessutom få dem som idag har ett jobb de är nöjda med – att byta. Så vad är fördelen med detta? Jo vi behöver rörelse på arbetsmarknaden. Det ger de företag som är under tillväxt, kompetens att fortsätta sin resa. Det ger dessutom möjlighet för dem som kanske inte är helt tillfreds med sin arbetsgivare, att byta. Men processen måste börja någonstans. I slutändan så skapar det det dessutom jobbmöjligheter för dem som idag står en bit utanför arbetsmarknaden.

Att marknadsföra sitt arbetsplatsvarumärke

Vi får ofta höra av företag att det är kompetensbrist vilket får dem att hoppas och tro på att man kan hämta kompetensen från andra platser i landet. Som om det skulle finnas ett överskott någon annanstans. Så är det generellt inte. De flesta har jobb. Framför allt de med en efterfrågad kompetens. Så det enda du som företag kan göra för att fortsätta er tillväxt. Det är att marknadsföra ditt arbetsplatsvarumärke. Enkelt uttrycket – skapa ett intresse hos dem som har det du söker. Förtjäna din rätt att attrahera personer med det du söker – så att de byter jobb. Det finns ett uttryck som nog HR personal känner till – Employer branding. De företag som utvecklar och utbildar sin personal, som involverar, premierar och stimulerar – vinner kampen om kompetensen. Men det räcker inte att ni är världens bästa arbetsgivare. Ni måste dessutom marknadsföra det. Era anställda måste verifiera detta. Det är nyckeln och vi på Espresso har en stor möjlighet att hjälpa företag med just detta.

Statistiken ljuger inte

Vi vet genom statistik att så många som 80% av alla som flyttar – flyttar lokalt. Samma förhållande gäller för dem som byter jobb. Anledningen är att vi värderar vårt sociala nätverk så högt att vi ogärna riskerar det. Vi vill inte hamna utanför och i vuxen ålder försöka bygga upp en ny social trygghet. Det här ställer till det på arbetsmarknaden samtidigt som det är en viktig kunskap. Ja du kan kanske, med hjälp, hitta den du söker via distans. Någon som då tvingas flytta eller pendla. Men risken med detta är att rekryteringen måste göras om inom något eller några få år. En långväga rekrytering är dessutom kostsam och den som slutar sitt jobb för att flytta eller pendla – har med stor sannolikhet en helt annan lön än sina nya kollegor. Så man får sin kompetens men man får också ett internt problem.

Rekrytera lokalt

Det är med andra ord en stor fördel med att rekrytera lokalt. Kompetensen finns troligen på plats – men den är som sagt upptagen. Att få igång en rörelse på arbetsmarknaden gynnar oss alla även om det självklart kan ställa till det för dem som tappar. Men så länge det är en rörelse så löser det sig. Det tvingar dessutom alla företag att lägga stort fokus på trivsel. Rätt löner, socialt nätverk, utveckling och utbildning. Har man en fantastisk personal, ta den inte för givet.
Kika gärna i vår folder. Kika gärna in i vårt jobbportal “Nyjobbsguiden”. Där lägger företag gratis in sina pågående rekryteringar. Det är en self-service tjänst som vi då i nästa steg, hjälper till att sprida vidare lokalt.

Här kan du läsa mer i vår folder

Subscribe
Notify of
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments

Hemsidan använder cookies för att optimera din användarupplevelse. Vi utgår från att du godkänner detta men du kan välja att lämna oss om du önskar. Acceptera Läs om vår integritetspolicy

0
Kommentera gärna artikeln – klicka här!x
()
x