MUSIK/TRADITIONER. Med berättelser från gamla tiders marknader i Broby och med siktet inställt på en yngre generation har trubadissan Ann Jönsson sadlat om.
Musiken har nog alltid varit ett självklart inslag i marknadens 250-åriga historia. Nu är den här som EPA-Dunk i version 2.0 av Ann Jönssons Marknadsvisan.
Med Tord Martinsson bakom mixerbordet och bonusbarnbarnet Noel som inspiratör krävdes det inte mycket tvekan innan Ann Jönsson skulle pröva vingarna inom EPA-Dunkgenren.
– Jag var med på Broby Marknad och kampanjade genom mitt engagemang i Moderaternas ungdomsförbund förra året, berättar Noel.
– Vi tyckte att vi skulle spela någon marknadsmusik, och sökte på Spotify. Marknadsvisan var första träffen, och vi tyckte att den var riktigt catchy. Vi spelade den på vägen hem i bilen och jag försökte komma på varför jag kände igen rösten så väl. Och när jag tittade på artistnamnet så slog det mig att – fasen, det är ju Mormor!
Brännborns berättelser
Den ursprungliga Marknadsvisan fanns med på Ann Jönssons skiva Göingebrygd som släpptes år 2000. Den nya versionen heter Marknadsdunk och finns på Spotify.
– Det fanns en välkänd profil i Broby som hette Josef Brännborn (1924-2009). Han var skådespelare, auktionsutropare, blomsterhandlare, begravningsentreprenör och en fantastisk berättare! Han brukade berätta på rim, improviserat i stunden, och hade många minnen från Broby Marknad som den var under hans barndom, berättar Ann.
– Jag försökte få honom att skriva ner sina berättelser, men det hade han inte tid med – så jag bjöd in honom till mig, och så skrev jag ner och spelade in. Utifrån hans ord skrev jag sedan texten till Marknadsvisan.
Skiva med lions som sponsor
När låten fått text och toner blev Ann inbjuden för att medverka hos prästen och hovpredikanten Uno Karlsson från Broby som sände ett radioprogram i P4. Ett perfekt tillfälle att lansera Marknadsvisan.
– Josef kom till studion och fick lyssna igenom den – jag tror det var 10 minuter innan sändning, minns Ann.
– Den blir bra – kör på, sade han, och direkt efter sändningen hörde PO Dahl från Lions av sig och ville att vi skulle göra en skiva som skulle släppas på Broby Marknad. Resultatet blev skivan Göingebrygd, som släpptes med sponsring av Lions, och där alla intäkter gick till välgörande ändamål.
Ströga och dunka plåt
Broby Marknad firade förra året 250 år, och är en riktig hemvändardag i Broby. Marknadsplatsen är en av Skånes äldre kända som fortfarande används. De röda ”ludorna” som omnämns i Anns ursprungsversion av visan står alltjämt kvar.
– Den nya versionen av låten heter Marknadsdunk, och jag har fått samla in lite ord från Noel för att modernisera den – Epa ös, ströga, dunka plåt.. och en del som jag inte riktigt vågade ta med i texten, skrattar Ann.
– Jag tyckte att låten förtjänade mer uppmärksamhet, men att den kanske behövde en lite ungdomligare inramning – det var dags för Ann Jönsson att bli EPA-mormor, säger Noel.
Genom raggarplankan
Tord Martinsson, som driver Powerec Studio i Osby stod även för inspelning och mixning av den ursprungliga Marknadsvisan.
– Epa-dunk som genre är väl lite nytt, men jag har gjort ett och annat åt eurotechnohållet tidigare. Det var bara att lyssna in sig och plocka fram autotune-
effekten!
Och givetvis får vi ett smakprov på plats vid marknadsplatsen. EPA-killarna Alex och Kevin ger tumme upp för låten och vrider upp volymen. Raggarplankan i Volvons
öppna bakruta får det att eka över nejden.
– Det är första gången jag sitter på taket på en EPA, skrattar Ann Jönsson som just har klivit ned.
– Framför allt är det här en kul grej – jag har testat alla möjliga genrer inom musiken, men när jag släppte den här låten på youtube var det nog många som blev förvånade. Ett budskap kan väl vara att man inte behöver sluta leka för att man har fyllt sextio – men det blir nog inte någon hel skiva med EPA-dunk för min del.
Text&Foto: erik@espressomedia.se