Espresso – Din lokala tidning
dsc3007 beskuren

Espresso i nytt format

“Vi satsar på effekt och läsarupplevelse”

I augusti delar Espresso media ut en tidning som genomgått stora förändringar. Till viss del som ett resultat av pandemin och ökade produktionskostnader, som tvingat alla tidningar till förändringar. Men den stora skillnaden blir ett större fokus på läsare och annonsörer.

– Ja förändringar är alltid bra, men förbättringar får ett mer specificerat fokus, berättar VD Johnny Billinger. Vi vill skapa en ännu bättre läsarupplevelse och samtidigt fokusera på effekten för våra samarbetspartners.

Större tidning

Det tvistas alltid över storleken, men en sak kommer vi inte ifrån, en större tidning tar mer plats.

– Espresso får ett större format från och med augusti, berättar redaktionschef Erik Johannesson. 

– Vi fortsätter att skildra de tre kommuner där vi verkar, med ambitionen med att vårt redaktionella innehåll ska vara inspirerande läsning för alla som bor här. Förutom att vi kan förvalta innehållet på ett nytt sätt innebär det också att vi blir synligare i brevlådan så att ingen missar tidningen. Vi kommer nu i högre grad att användas som omslag till övrig reklam vid utdelning.

Mer innehåll

Espresso blir en månadstidning och delas ut i senare delen av månaden. Till viss del en följd av att papperspriset fördubblats på kort tid.

– Världsläget har vänt upp och ner på alla kalkyler för många branscher, och visst spelar det in. Men ser man det från den ljusa sidan innebär hälften så många tidningar att de som kommer ut kan bli dubbelt så bra. Vi tror på månadstidningen och vidhåller vår ambition att göra en produkt som man vill låta ligga kvar på soffbordet tills nästa nummer kommer ut. Minst! säger Erik.

Bättre effekt

En stor skillnad mellan en morgontidning och Espresso är hur den används. En morgontidning konsumeras ofta till morgonkaffet och därefter kommer det en ny tidning. Espresso har ett mer fokuserat innehåll där både det redaktionella och annonser är lokala och relevanta för läsaren under en längre period.

– En gratistidning lever längre och konsumeras därmed under en längre period, berättar Thomas Johansson, försäljningschef på Espresso Media. Läsaren spenderar längre tid i tidningen vilket ger annonsörerna betydlig mer exponering. Nu ökar vi effekten ytterligare.

Lokalt fokus

Gratistidningen har på många håll ute i landet blivit den nya ”lokala tidningen”. Till stor del pga. att den ägs och produceras lokalt. Tidningen är en bland flera andra lokala företag som samarbetar med fokus på att tillsammans göra något bättre än vad man kan prestera var och en för sig. Den funktionen har inte morgontidningen kvar då ägarskapet flyttats till mediahus som Bonniers eller Gota Media där aktieägarna ställer mer krav på avkastning än lokal närvaro.

– Vårt fokus är att göra lokala avtryck, avslutar Johnny. Vi vill göra skillnad. Både för våra läsare och för våra lokala annonsörer.

Subscribe
Notify of
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments

Hemsidan använder cookies för att optimera din användarupplevelse. Vi utgår från att du godkänner detta men du kan välja att lämna oss om du önskar. Acceptera Läs om vår integritetspolicy

0
Kommentera gärna artikeln – klicka här!x
()
x