Den 9-10 juli fylls Hästvedas gator av marknadsstånd och ca 70-80000 besökare. Hästveda marknad är tillbaka och marknadsgeneral Kim Olsen ser fram emot att bära traditionen vidare.
Marknader generellt har genomgått en förändring efter pandemiåren.
– Ja det finns både positiva och negativa förändringar som påverkar, menar Kim. Ett problem är att antalet knallar har minskat med en tredjedel. Däremot så har utbudet av matvagnar ökar. Positivt är också att Farozon fortsätter sin satsning på servering och öltält. Det var en succé förra året, så kul att de finns med även i år. Givetvis med underhållning.
VIKTIG INTÄKT FÖR FÖRENINGAR
Marknaden drivs, sen drygt 40 år, av föreningar.
– För dem är marknaden viktig, menar Kim. Mycket av kringarbetet, som till exempel parkeringen, sköts av det lokala föreningslivet. Det är även föreningarna som ser till att gatorna är rena och snygga när marknaden är över. Det ger ett viktigt tillskott till deras verksamhet. En utmaning för de flesta evenemang är just tillgången till ideella krafter.
– Ja allt hänger på att vi har många händer som hjälps åt, förklarar Kim. Bortsett från det, så ser det annars bättre ut i år. Det mesta är fullbokat. Vi har fått göra en del justeringar för att klara av säkerheten. Knallar och matvagnar kräver numera större utrymme. Så på vissa ställen så klarar vi inte av att ha verksamhet på båda sidor av vägen. Detta för att vi måste ha utrymnings- och brandvägar fria.
LÅNGVARIG TRADITION
Hästveda marknad har anor från 1870. Marknaden har gjort sig känd för att vara en av de få i Skåne som har en djurmarknad. Nytt sedan förra året är att marknadens traditionella loppis har bytts ut mot en baklucke-loppis som drivs av Röda Korset.
– Ja det blir hästmarknad och smådjursmarknad även i år, avslöjar Kim. Vi räknar även med att det blir två riktiga hemvändardagar där gamla och nya Hästvedabor får chansen att träffas.
TEXT: JOHNNY@ESPRESSOMEDIA.SE