Espresso – Din lokala tidning

Fakta om shopping & kundklubbar

Gallerian

Vem handlar mest?

Män handlar mest och kvinnor handlar flest

När man mäter shoppingvanor mellan män och kvinnor så utgår nog de flesta från att det är kvinnor man ska påverka, eftersom de är dem som handlar mest. Nu vet vi att det är män som handlar mest. I alla fall om vi ska räkna i kronor och ören. Det gäller både i fysiska butiker och online.

Däremot så är det kvinnor som handlar vid flest tillfällen. Det betyder troligen att män tar fler köpbeslut när det gäller kapitalstarka produkter som bilar och maskiner, medan kvinnor är mer frekventa när det gäller övrig handel.

Funkar kundklubbar?

Går det då att skapa kärlek till ett varumärke med hjälp av kunddata?
Absolut, utan tvekan. Om du förstår och anpassar dig till dina kunders olikheter så skapar du samtidigt en bättre kundrelation. Det är till och med så att kunddata är det enda sättet att bli relevant och intressant i kommunikationen med din kund.

Du kan direkt dra en parallell till privatlivet. Vem gillar du mest? En som pratar över ditt huvud eller en som är genuint intresserad av dig som person? Svårare än så är det inte. Så vill du göra fler och bättre affärer, lär dig mer om dina kunder så blir du mer relevant när du pratar med dem. Så funkar kundklubbar!

Hemsidan använder cookies för att optimera din användarupplevelse. Vi utgår från att du godkänner detta men du kan välja att lämna oss om du önskar. Acceptera Läs om vår integritetspolicy