Varje vecka gör Östra Göinge kommun nerslag ute hos de lokala företagen. Tidigare i år hade vi nöjet att besöka Glimakra of Sweden, där kundsupportchefen Malin Brandeth visade oss runt!
Vi kan känna historiens vingslag när kundsupportschefen Malin Brandeth visar oss omkring i den enorma tillverkningen. Det var i dessa utrymmen som Glimåkra en gång sattes på världskartan. Ville man ha en vävstol så var det en från Glimåkra som gällde och det var här de tillverkades. Än idag är namnet bärare av värden som kvalitet, skicklighet och äkthet, bland vävstolsentusiaster.
Vävstolarna hör dåtiden till. Sedan omkring millennieskiftet tillverkas inga sådana här längre, utan fokus har skiftat till något annat som orten Glimåkra är känd för: Möbler. I fallet Glimakra of Sweden, är det moderna akustikmöbler för kontor som gäller. Företaget började förflytta sig mot möbelbranschen 1985 med tillverkning av skärmväggar och sannolikt har du sett dessa karaktäristiska rumsavdelare i olika offentliga inrättningar.
2012 bytte företaget namn till Glimakra of Sweden och är ett välkänt namn inom sin nisch av möbelindustrin. Sverige och Norge är de största marknaderna men företaget har kunder i framför allt andra EU-länder. Här arbetar cirka 70 anställda med att tillverka kontorsmöblerna som en in-housebyrå samt tio externa designers formger. Men idéer till nya skapelser kan komma från kunder också.
– Glimakra of Sweden har placerat sig i premiumsegmentet. Hantverksskickligheten är hög och man är noga med materialvalet. Det ska vara svenskt råmaterial i så hög grad som möjligt och gärna köpas in så lokalt som möjligt. Det ska var svensk kvalitet, handgjort från grunden, svarar Malin när vi frågar om vad som gör Glimakra of Sweden unikt.
Samtalet glider över till de senaste åren. Pandemin närmare bestämt.
– Försläjningen halverades, berättar Malin. När människor började jobba hemma i mycket högre utsträckning så sjönk efterfrågan på kontorsmöbler. Vi behövde permittera anställda, men i slutet av 2021 tog det fart igen. Under 2022 återhämtade sig försäljningen till samma nivåer som innan Covid tvingade hem oss.
Innan besöket avslutas frågar vi om framtiden och får svaret att man gärna vill expandera på den amerikanska marknaden. Företaget har också en del produkter, som inte kunde lanseras under pandemiåren, som når marknaden inom kort.
Framtiden är med andra ord ljus och vi ser med spänning fram emot att följa företaget på sin fortsatta resa!