– Det är en riktigt häftig folkrörelse!
KULTUR. Riksteatern Skåne har i sommar fått en ny verksamhetsledare i Brobybon Frida Olsson.
– Jag tillträdde i juni men det är först nu i augusti/september som verksamheten tar ordentligt fart. Vi har en riktigt härlig scenhöst framför oss, berättar Frida, som med detta uppdraget återvänder till kulturen efter att ha arbetat några år med integrationsfrågor.
Efter en långt uppehåll på landets scener så är Riksteaterns repertoar för -21/22 spikad med inledning av premiärerna i september. I augusti höll Riksteatern Skåne en sommarträff dit Skånes 24 riksteaterföreningar var inbjudna.
– Hela 23 föreningar slöt upp och det säger inte lite om suget efter att komma igång med verksamheten i höst, berättar Frida Olsson – ny verksamhetsledare för Riksteatern Skåne.
Vi träffas i lummiga Oröd där Frida bor med sin familj sedan fem år tillbaka.
– Vi hade sommarstuga här i många år men kände sen att vi var på rätt plats i livet för att flytta hit permanent från Stockholm. Det har vi inte ångrat en sekund, berättar hon.
Hemmet har än så länge utgjort Fridas arbetsplats då hemarbete är påbjudet fram till sista september. Därefter är det kontoret i Malmö som gäller.
Häftig folkrörelse
Riksteatern ägs av de anslutna lokala föreningarna och Frida Olsson känner starkt för verksamheten.
– Det är en otroligt häftig folkrörelse med 30-35000 medlemmar i Sverige. Att scenkonsten når ut till små orter i landet är helt och hållet de drivande föreningarnas förtjänst. De ska ha en stor eloge för sitt engagemang och modet att ta stora föreställningar till småorterna. Riksteaterföreningarna i Göingeområdet arrangerar besök av flera spännande produktioner i höst, säger hon.
Regional förening
Riksteatern Skåne är en regional förening vars del i det hela är att verka för de lokala föreningarna i Skåne.
– Vi arbetar brett för att göra scenkonst tillgänglig för alla och har tre fokusområden. Ett är att på olika sätt stötta lokala föreningar/arrangörer och underlätta i möten/samarbeten mellan arrangörer och producenter. Vi verkar för att barn och unga, oberoende av bakgrund, ska få tillgång till scenkonstvärlden. Vi har också ett regionalt uppdrag att främja och utveckla dans. Hela arbetet är på uppdrag av Region Skåne för att förmedla öronmärkta medel för varje område. Det bygger på kultursamverkansmodellen där Riksteatern kan förmedla arrangörsstöd till ideella föreningar och subventioner för scenkonst riktat till barn och unga, givet att kommunerna också betalar en del. Ju mer en kommun betalar desto mer scenkonst får man per krona, berättar Frida.
Arbetar för återväxt
Att få in barn och ungdomar i scenkonsten känns extra angeläget för att säkra återväxten, menar Frida.
I samarbete med Skånes kommuner arbetar Riksteaterns Skåne med att skapa så kallade KulturCrew.
– Det är ett arbete för ung delaktighet, där 10-15-åringar utbildas i hur man arrangerar ett evenemang inom scenkonst. Ungdomarna får lära sig allt från grunden och det gäller allt arbete bakom scenen, vilket inte är obetydligt. KulturCrew kan också vara en språngbräda vidare in i yrkeslivet för äldre ungdomar. Idag har hälften av Skånes kommuner Kulturcrew men målet är att samtliga ska ha det, säger hon.
– Alla ska känna sig välkomna till scenkonsten, menar Frida som själv växte upp med riksteaterfolk omkring sig. Hon har spelat lite teater som liten och senare även studerat teater. I sitt tidigare arbetsliv har hon arbetat som pedagog och verksamhetsledare. Bland annat med scenkonst för barn och unga, teater på skolor, där Frida utbildat lärare i hur man kan beröra svåra ämnen genom scenkonst.
En omfattande roll
Nu har Frida återvänt till kultursektorn och det är tydligt att hon brinner för scenkonst.
– Jag har fått en fantastiskt rolig start. Alla är så taggade inför höstpremiärerna, säger Frida som har en del att fundera kring när det gäller återuppstarten efter pandemin.
– Mitt arbete handlar om att tänka långsiktigt och strategiskt kring hur vi ska kunna utveckla olika områden. Det handlar om allt från hur vi tillgängliggör scenkonst för människor, engagerar nya generationer i folkrörelsen, utforskar de digitala möjligheterna. Det handlar också om hur vi kan använda Region Skånes roll på bästa sätt, som alltid befinner sig i mellanrummet i förhållande till förening, scenkonstproducent, kommun och region. Där är vi är en katalysator som söker arenor där vi kan lära nytt.
Tillgänglighet det viktiga
Frida menar att scenkonst speglar samhällsfrågor på ett spännande sätt och dessutom ger mycket tillbaka till samhället. Det är väsentligt att alla människor känner sig bekväma med att gå och se en föreställning, oavsett om det är teater, dans eller musikal.
– Varje ort dit scenkonst når är ett centrum för en viktig händelse. Jag önskar att alla ska känna att scenerna är tillgängliga för dem och vill uppmuntra vana som ovana, att prova på att boka in sig. Men skynda på – det gäller fortfarande att vara snabb till biljetterna, avslutar Frida.
Text och foto: jessica@espressomedia.se