Espresso – Din lokala tidning
osbyglas81

Gemensam resa mot fossilfri framtid

ANNONS. Osby Glas stora satsning på en ny framtidssäkrad fabrik i Sverige med en helautomatiserad produktionslinje gör företaget till Nordens modernaste glasförädlare. 
2021 blev startskottet för företagets nya miljöstrategi där en av målsättningarna är att halvera klimatavtrycket i hela produktions- och leverantörskedjan till 2030.

På fredagarna fylls lastkajen vid Osby Glas nya fabrik när företagets lastbilar rullar in från veckans körningar. Totalt sju lastbilar levererar glas till kunder i hela Sverige. Samtliga körs på miljöklassade dieselalternativ, och varje chaufförs individuella körstil gör i det stora hela mycket för den årsliga bränsleförbrukningen.
– Det är såklart många omständigheter som påverkar, men medveten körning kan göra att man sparar ungefär en halvliter per mil, säger Niclas Liljegren som har kört lastbil åt Osby Glas sedan 2007.
– Vi har åtta lastbilar som rullar ungefär 9500 mil per år vardera.
Ser man till helheten finns det mycket att spara in på att alla chaufförer är medvetna om nyttan i att ha en ekonomisk körstil, säger André Persson, transportledare.
– Vi har satsat på att uppdatera fordonsflottan och köpt in en ny lastbil per år. Sex av åtta bilar tankas med RME-bränsle som är -baserat på raps. Bränslet kan reducera koldioxidutsläppen med med upp till 66 procent och samtidigt ha en positiv effekt på emissioner av partiklar och kväveoxid jämfört med fossil diesel. De två äldre bilarna tankar vi med HVO-bränsle som också är vegeta-biliskt – planen för framtiden är att satsa på lastbilar med eldrift.

Branschens modernaste lastbilspark
Mats Tejre jobbar med kommunikations- och miljöfrågor i
företaget. Han beskriver resan mot en hållbar produktion i alla led som på god väg, men det finns många utmaningar kvar.
– Vi har tre stora områden som vi arbetar med. De två första handlar om transport och elförsörjning. Där känner vi att vi har kommit en god bit på väg. Vi har branschens modernaste lastbilspark trots att endast sex av åtta lastbilar är utbytta. Våra chaufförer utbildas kontinuerligt i ECO-driving.
– Med egna transporter kan vi påverka de rutter vi kör så att vi optimerar längden och slingan så att minsta möjliga avstånd körs.  När turbilar packas ser vi alltid till att ha en hög fyllnadsgrad – idag är vi bäst i branschen när det gäller att dubbel- och trippelställa för att optimera volymen glas på flaket, säger Mats.

osbyglas54 2 1
Mats Tejre jobbar med Osby Glas miljöstrategi. Målet är att halvera klimatavtrycket till 2030 och bli helt klimatneutrala senast 2045. 

Solenergi och vattenrening
När det gäller energiförsörjning så har Osby Glas i samband med bygget av den nya fabriken i Osby satsat på solenergi och batterilager för att producera egen energi. En tredjedel av taket är fyllt av solpaneler som i dag står för 30 % av elbehovet.
– Om vi fyllde hela taket så kunde vi bli självförsörjande, men som regelverket ser ut idag är det inte en möjlighet, säger Mats.
En ny fabrik certifierad i Miljöbyggnad Silver är även en fantastisk förutsättning att kombinera arbetsmiljö med återvinning.
– Automatiseringen i produktionen innebär att vi minskar risken för skador relaterat till tunga lyft. Det skapar även en säkrare hantering då vi inte hanterar glas manuellt och därmed bygger bort många av de risker som finns i att lyfta glas, berättar Mats. 
– Vi har även byggt in processer som har gjort att vi kunnat sänka vår vattenförbrukning med 85%. Vi lyckas även återvinna 90% av allt glasspill – som blir nytt glas.

Utmaningar kvar
Det interna miljöarbetet har formulerats i en långsiktig trestegs-plan med utvecklingen Hållbra, Hållbättre, Hållbäst.
– Hållbarhetstänket måste genomsyra hela organisationen, och genom att skapa en plan med tydliga förbättringsområden får vi verktyg att hålla diskussionen levande både internt och externt. Bland de utmaningar som vi ser framför oss finns det fortfarande en del att göra när det gäller spillhantering och återbruk. En stor process som vi inleder nu är även att få insyn och kontroll över hela leverantörskedjan. För att vi ska kunna kalla  våra produkter för hållbara måste vi ställa krav på att alla våra underleverantörer minskar sina CO2- avtryck. Här har vi skrivit på branschens färdplan, vars målsättning är att halvera CO2-avtrycket till 2030, och bli helt klimatneutrala 2045, säger Mats.

Alla ska med
Osby Glas ser en potential att växa de närmaste åren, och även inom nyrekryteringar värderas intresset för att delta i företagets hållbarhetsresa högt, menar personalchef Sofia Nilsson. 
– Chaufförer är ett av de områden där vi ser ett stort behov framöver, och redan nu tar vi gärna emot ansökningar. I vår verksamhet är chaufförerna ofta ansiktet utåt mot kunderna och det är viktigt att de känner sig som goda ambassadörer både för företaget och våra värderingar. 
När lastbilarna har parkerats inför helgen får alla chaufförer en rapport  i mobiltelefonen som redovisar vem som har lyckats bäst med bränsleeffektiv körning under veckans turer.
– Det blir lite av en sporre och en påminnelse för att hålla fokus på låg bränsleförbrukning. Kanske väcker det det även lite tävlingsinstinkt, vilket inte är så dumt, skrattar Sofia.  

Text&foto: Erik@espressomedia.se

Denna artikel är ett annonssamarbete med Osby Glas

skärmavbild 2024 01 26 kl. 12.55.19
Subscribe
Notify of
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments

Hemsidan använder cookies för att optimera din användarupplevelse. Vi utgår från att du godkänner detta men du kan välja att lämna oss om du önskar. Acceptera Läs om vår integritetspolicy

0
Kommentera gärna artikeln – klicka här!x
()
x