Espresso – Din lokala tidning
hemtjansten

Göingemodellen utvecklar hemtjänsten i Östra Göinge

Hösten 2023 införde Östra Göinge kommun tillitsstyrd hemtjänst som ligger i linje med kommunens arbetssätt, Göingemodellen. Detta innebär att beslut fattas längst ut i organisationen, där de som är närmast kunden har störst inflytande.

Tidigare var hemtjänstarbetet baserat på schablontider, vilket inte tog hänsyn till kundens specifika behov. Nu har arbetssättet förändrats så att personalen själva bestämmer hur insatsen ska utföras – och tiden som behöver läggas – vilket ger en mer flexibel och kundanpassad service.

Peter Ujvari, enhetschef för hemtjänsten, berättar om det nya arbetssättet:

– Ingen känner kunden bättre än personalen själva. Vi har implementerat detta sedan i höstas, där kunden ansöker om den hjälp de vill ha och biståndshandläggaren endast beviljar insatserna. Därefter är det hemtjänstpersonalen som lägger upp hur hjälpen ska utföras.

Personalens perspektiv

En förändring som har noterats av personalen är den minskade stressen.

– Övergången har varit smidig och det känns som ett naturligt arbetssätt. Man känner sig inte så stressad längre. Om en dusch tar 45 minuter en dag, så får den göra det, säger Alexandra Selind, undersköterska.

Emma Gustavsson håller med:

– Att tidspressen har minskat är den största skillnaden. Tidigare tog dessutom dialogen med och nya beslut hos biståndshandläggaren mycket tid när de beviljade tiderna var felaktiga. Nu kan vi själva anpassa tiden efter kundens behov.

Fördelar för kunderna

Kunderna upplever en ökad delaktighet i beslutsfattandet om instasterna och en ökad trygghet.

– Jag tror de känner sig tryggare och mindre överkörda nu, säger Emma. Även ett arbete med tillgängliga så kallade ”genomförandeplaner” hemma hos varje kund har bidragit till ökad kvalitet för kunderna.

– I planerna beskrivs detaljerat hur kunden vill ha det, till exempel vid en dusch, och gör att insatsen utförs på samma sätt oavsett vem som arbetar, säger Alexandra.

hemtjansten 2

Mindre arbetsgrupper

En annan nyhet är att hemtjänsten nu arbetar i mindre grupper inom alla områden. Detta har minskat antalet medarbetare per kund i veckan från 21 till 16 stycken, vilket innebär att samma person ofta kommer under samma pass.

– Detta tror jag är en minskande stressfaktor för personalen. Det jag inte hann med i morse, gör jag vid nästa besök, säger Peter.

Testar digital nattillsyn

Just nu testar även en av kommunens hemtjänstgrupper nattillsynskameror.

Kameran, som är placerad i kundens sovrum, gör det möjligt för kunden att sova ostört. Kameran endast är igång under ett särskilt valt tidsfönster, till exempel mellan 02.00 och 02.30. Om personen inte syns på kameran görs ett digitalt återbesök en eller två gånger till, innan ett fysiskt besök blir aktuellt.

Detta förbättrar både miljön och tryggheten, samtidigt som kunderna störs mindre.

– Samtliga områden som vi arbetat extra med innebär fortsatt positiv utveckling för hemtjänsten. Vi fokuserar på tillit, delaktighet och förbättrad arbetsmiljö för personalen, avslutar Peter.

Subscribe
Notify of
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments

Hemsidan använder cookies för att optimera din användarupplevelse. Vi utgår från att du godkänner detta men du kan välja att lämna oss om du önskar. Acceptera Läs om vår integritetspolicy

0
Kommentera gärna artikeln – klicka här!x
()
x