INDUSTRIMINNE. För båtfolk är det få saker som väcker sinnena till liv som dunket, doften och åsynen av en trogen båtmotor. Förutom nostalgivärde erbjuder Götamotorer i Osby även en unik inblick i en gammal verkstadsmiljö, och visst skruvar ägaren ännu på en och annan motor.
När man talar om Osby och tillverkningsindustri är nog leksaker, tvättmaskiner och värmepannor några av de saker som många kommer att tänka på. Men Götamotorer i Osby är ett unikt industriminne och den som tar klivet in i den tjärdoftande foajén på Sten Carlssons företag ska snart bli varse en lång historia av motortillverkning – dessutom en historia som hålls synnerligen levande.
– Detta är den sista motorfabriken i sitt slag som är bevarad i Sverige. Vi har haft besök både från tekniska museet och statens industriverk, och TV har varit här vid några tillfällen. Det vore ett helgerån att lägga allt detta i skrot, säger Sten, som själv började arbeta för Götamotorer på 50-talet när verksamheten fortfarande var igång i den ursprungliga fabriken vid Hasslaröd.
– Den gamla sortens tegelfabrik med remdrift i taket, minns Sten.
Bevarad verkstadsmiljö
Företaget bakom Götamotorer grundades redan 1907 av Hugo Peterson. Efter uppstarten i Blackstad utanför Västervik flyttade verksamheten till Osby för närheten till järnväg. Sten Carlsson har följt företaget under lång tid – först som anställd montör och sedan 1984 som ägare.
– Efter en konkurs såldes hela verkstaden med alla inventarier ut. Idag är lokalerna ett levande industrimuseum. Förutom mängder av reservdelar och gamla motorer är hela arbetsmiljön på Nya Hallarydsvägen i Osby bevarad som den såg ut från 60-talet och framåt – från arbetsbänkar, svarvar och verktygsställ till kontorsmiljöer.
Kulturarvsdag i september
Sten är i dag ensam med att driva verksamheten och vad som ska hända med allt den dagen han kliver åt sidan är ovisst.
– Man kan ju inte flytta på det här, för det är helheten och hela miljön som är värd att bevara.
Den som vill få uppleva den gamla fabriksmiljön och få en god dos av motorhistoria har dock alla möjligheter. Götamotorer håller öppet veckodagar och besökare får gärna föranmäla sitt besök. Söndagen den 12 september håller Sten även öppet museet som en del av den nationella Kulturarvsdagen.
Vackra och hållbara
Götas båtmotorer var främst inombordare. Störst var populariteten bland båtägare på Östkusten, eftersom konkurrensen från bland annat Penta var stor på Västkusten. På 60-talet köpte Göta motor även in varumärket Solo för fortsatt tillverkning.
– Vi har även producerat många motorer till lantbruket. Förr i tiden var ju motorer något som skulle se bra ut och gärna hålla i en mansålder – så är det inte riktigt i dag.
Och visst syns de estetiska ambitionerna i minsta del när man går genom verkstaden. Mässingsskimrande förgasare, sirliga oljekannor och stadiga svänghjul. De många reservdelarna till trots är det inte lätt att bygga nya motorer av de gamla grejerna, menar Sten.
– Vi saknar gjutdelarna. Vi har en hel del gamla gjutformar bevarade. Men man anlitade särskilda gjuterier (som inte finns kvar idag) till att tillverka delarna.
Är du själv en båtmänniska?
– Nej, den enda båt jag äger står här i foajén, skrattar Sten.
– Den har en gammal Götamotor som jag skulle göra service på åt en kund. Sedan blev han sjuk, och jag fick båten som passade bra i museet. En annan gång hjälpte jag Gert Fylking med en motor, och han är spekulant på båten om jag någon gång vill sälja den.
I Stens museum hittar man även motorer av andra märken, och gamla föremål med eller utan marin anknytning.
– Här har vi en gammal utombordare från Klaro byggd 1912, visar Sten.
– Den är förmodligen det sista bevarade exemplaret. Och den kommer att finnas med i en bok om svenska utombordare som ges ut i september.
Text & Foto: Erik@espressomedia.se
Här kan du läsa om ett annat industriminne i Osby kommun.