Framtiden går på räls. Hållbart och miljövänligt men det kräver specialister för underhåll. Det är här Goldschmidt i Osby kommer in i bilden. Här var man en av de första i världen med att producera tvåvägsfordon. Stora modifierade lastbilar som inom ett par minuter kan koppla in sig på rälsdrift.
Underhållståg som reparerar el-ledningar, underhåller broar och tunnlar, slipar räls etc. finns över hela världen där räls finns. När ett underhållsarbete ska utföras, så behöver spåret stängas av för att underhållståget ska nå fram och göra jobbet. Spårägarna kan få betala enorma straffavgifter så länge trafiken står still. Lösningen är att Goldschmidts fordon kör på landsväg fram till arbetsplatsen, kopplar på spårdrift, utför arbete och lämnar spåret. En lösning värd miljoner då spåret bara tillfälligt är stängt.
BYGGER NYTT FÖR ÖKAD PRODUKTION
I Osby planeras det nu ett utbyggnadsarbete som kommer att pågå fram till 2027.
– Efterfrågan på våra fordon är mer än vad vi har möjlighet att producera, berättar Alzbeta Fleknova från sales & marketing.
– Beställningarna ligger redan nu över vad vi har möjlighet att producera under året. Goldschmidt har även några utvecklingsprojekt på gång – till exempel en ny typ av inspektionsbil och en slipbil.
JÄRNVÄGAR RUSTAS UPP I HELA VÄRLDEN
Det görs nu enorma investeringar inom järnvägssektorn i hela världen. Nybyggnation och modernisering där tvåvägsfordon oftast används för att säkerställa effektiviteten.
– Behovet av anpassade fordon växer därmed hela tiden. Men även behovet av att öka bilarnas effektivitet, berättar Alzbeta.
– Våra ägare finns i Tyskland, men det är här i Osby som all produktion och utveckling sker.
Från Volvo och Scania kommer helt nya lasbilschassin som körs in i hallarna för demontering. De byggs sen upp igen med patent för både spår- och landsvägsdrift. Ny ram ska bära upp bilens nya funktioner.
– Allt vi gör blir ett handarbete, berättar produktionschef Jimmy Möllerström.
– Från svets och montage till funktioner som drivs av el, telematik, pneumatik och hydraulik. Bit för bit bygger vi upp bilen igen utifrån användningsområde och kundens önskemål.
Färdiga bilar stripas innan de testas under en längre period. Beroende på vem som är beställare så sker ofta leveransen i Osby.
– Ja det blir lite högtidligt när kunderna kommer hit för att hämta. För oss båda.
EN HÄFTIG RESA
Linus Persson har jobbat med produktionsplanering i ett drygt halvår.
– Jag kom från liknande arbete hos ett dörrföretag. Båda använde samma affärssystem, så det var enkelt att komma in i arbetet, förklarar Linus.
– Men branschen var något helt nytt som lockade mig att ta steget att byta jobb. Det blev ett omtumlande första besök. Jag trodde inte sånt här fanns. Framför allt inte här i närheten.
Linus berättar också om förmånen att få vara del av något som växer.
– Ja det är både tryggt och häftigt att få vara del i något som har en sådan potential, menar Linus.
– Det märks också att företaget än måna om de anställda. Både med trivsel och stämning här på jobbet. Men också hur vi involveras och utbildas för den utveckling som planeras.
ETT HANDARBETE
Germund Persson från Hästveda har jobbat på Goldschmidt i fem år.
– Jag kom från Glimek, som flyttade sin produktion från Glimåkra. Så från bakmaskiner till tvåvägsfordon. Roligare att vara med här och bygga upp något spännande.
Germund har ett genuint intresse för bilar, vilket är en väg in på Goldschmidt.
– Ja jag och min son har ett gemensamt intresse dragracing. Bland annat på flygfältet i Bivaröd. Det blir ju lite andra fordon att skruva på här, men i båda fallen handlar det om ett handarbete. Bit för bit så bygger vi ju upp något unikt. Allt är special.
Goldschmidt söker personal med kunskap inom mekanik, fordon, el-tele mm.
– Sen är man alltid ny oavsett vilken bakgrund man har, menar Germund. Så den bästa egenskapen är kanske intresse och engagemang. Då lär man sig snabbt och blir en del av utvecklingen.
För mer information om karriärsmöjligheter hos Goldschmidt kontakta:
Jimmy.mollerstrom@goldschmidt.com 0479-175 31
TEXT: JOHNNY @ESPRESSOMEDIA.SE
FOTO:ERIK@ESPRESSOMEDIA.SE