En viktig samlingsplats med en spännande historia. När Missionshuset i Glimåkra firar 130 år blir det en riktig hemvändardag.
– Vi hoppas att många av de som deltagit eller fortfarande deltar i olika verksamheter ska återkomma med återblickar, säger Ingemar Arvidsson, sekreterare i Glimåkra Missionsförening.
Dagens missionshus i Glimåkra är en samlande plats för flera trossamfund inom väckelserörelsen. Fram till 2001 fanns två Missionshus i byn, tills Betel – som var knutet till Svenska Missionsförbundet (i dag Equmeniakyrkan) förstördes i en brand.
– Under den stora andliga väckelserörelsen på 1800-talet bildades både de inomkyrkliga rörelserna EFS (Evangelistiska fosterlandsstiftelsen) och BV (Bibeltrogna vänner, numera evangelisk Mission – ELM) och frikyrkliga trossamfund som Svenska Missionsförbundet. Genom historien har det funnits konflikter, men i sorgen efter branden i Betel fick vi i Svenska Missionsförbundet en fin inbjudan från EFS och Svenska Kyrkan om att hålla våra samlingar i antingen Församlingshemmet eller Missionshuset, minns Nils Laveson som medverkar under Jubileet.
– Missionshuset har under åren varit fyllt av aktivitet. Här har varit söndagsskola där hundratals barn har passerat, och på 80- och 90-talet var det mycket ungdoms- och körverksamhet. Idag kommer besökare med alla möjliga trosuppfattningar till olika aktiviteter. Vi har ett väldigt fint samarbete, både mellan de frikyrkliga samfunden och Svenska kyrkan, säger Nils.
– Jag har själv min bakgrund inom Missionsförbundet, men tjänstgör numera även som präst i svenska kyrka sedan 17 år. Just i Glimåkra upplever jag ett väldigt fint samarbete mellan alla olika trossamfunden. Anders Blidberg, författare och historiker, kommer också att medverka som föreläsare under jubileet.
– Både min far och farfar hade tongivande roller inom Missionsförbundet, men själv är jag inte så aktiv, säger Anders Blidberg.
– Det jag vill bidra med är att teckna upp en historia om hur Glimåkra såg ut under 1800-talet och hur väckelserörelsen växte fram samtidigt som de små byarna växte genom att järnväg och fabriker började etableras.
Fram till 1858 rådde förordningen Konventikelplakatet, som kungjorde att endast Svenska kyrkan fick lov att samla till bönemöten och andra religiösa sammankomster.
– Under perioder handlade det om en regelrätt jakt på de människor som bekände sig till väckelserörelsen. För många blev det anledningen att emigrera till Amerika, säger Anders.
– Med tanke på den söndring som rådde mellan väckelserörelserna när de växte fram är Glimåkra Missionshus ett fint exempel på hur man idag kan samarbeta.
En annan följd av väckelsesamfundens närvaro i Glimåkra är etableringen av folkhögskolan, där Anders jobbar i dag – så gjorde även Nils fram till sin pension.
– EFS är huvudman för skolan, som kunde starta på grund av att det fanns en lämplig lokal i den gamla prästgården. I dag är Glimåkra Folkhögskola största arbetsgivaren i byn och den tredje största i Östra Göinge.
Den 25 augusti är det dags för 130-års jubileum i Missionshuset, dit alla är välkomna.
– Vi ser fram emot en riktig hemvändardag i ett hus som har samlat många människor, säger Ingemar Arvidsson, sekreterare i Glimåkra missionsförening.
TEXT&FOTO: ERIK@ESPRESSOMEDIA.SE