Espresso – Din lokala tidning
090a1273

La Bohème på hemmaplan för Sebastian Durán

OPERA. Malmö Operas turnerande uppsättning av La Bohème spelas torsdagen den 29 september i Sibbhult. Snart besöker den både Osby och Hässleholm. 
I rollistan syns Sebastian Durán, som är nyinflyttad Göing med passion för Opera.

– Jag hade egentligen ingen relation till klassisk musik innan jag började ta sånglektioner som 14-åring, berättar Sebastian Durán, som när Espresso ringer upp honom är på Bornholm med La Bohème-turnén.

– Jag kommer från Önnestad, men spenderade en stor del av min uppväxt i Broby, hos min mormor och morfar. För några veckor sedan flyttade jag in i ett hus på Wanås, där min man numera jobbar som general manager på restaurangen. Vi bor i ett hus på godset, vilket är superhärligt, säger Sebastian.

fst la boheme4
Sebastian Duran (till vänster) spelar rollen som Schaunard i Malmö Operas turnéföreställning La Bohème.
Operan av Puccini är en av de mest spelade i världen. Foto: Malmö Opera

Fattiga konstnärer i paris

I La Bohème spelar Sebastian rollen som Schaunard.

– Operan är en av de mest spelade i världen och handlar om en grupp fattiga unga poeter och konstnärer i Paris. De bygger upp en romantisk bild av den misär som de lever i, men under föreställningens gång blir de påminda om verkligheten. Orginalmanuset utspelar sig  på 1840-talet, men vår uppsättning har placerat den i modernare tid. Schaunard är en biroll, kanske den som är mest desillusionerad av personerna i gruppen, säger Sebastian.

Unga arga älskare

Inom opera är ofta huvudroller komponerade för tenorer. Sebastian som är baryton, det mellersta mansröstläget, trivs med att spela andra roller, som ofta är lite mer mångbottnade.

– Barytonens roller är ofta skrivna för att föra handlingen vidare, och det kan vara skönt att slippa pressen av en huvudroll. I det facket jag befinner mig får man ofta spela arga unga älskare eller  medelålders skurkar, skrattar Sebastian.

– Shaunard i La bohéme är en roll med lite comic relief, som tillför humor både till gruppen och föreställningen. Sara Cronberg som regisserar uppsättningen har verkligen gjort min roll till en framträdande person i handlingen, säger Sebastian.

fst la boheme8
Att spela med ett scenrum på 5×5 meter på olika spelställen varje kväll är något annat än att stå på Malmö Operas hemmascen. – Vi har laserprojektorer för att bygga scenografin, och med en orkester bestående av stråktrio och piano kan vi behålla det som är den stora upplevelsen med Opera: att se en föreställning med levande musik och oförstärkta röster, säger Sebastian. Foto: Malmö Opera

STOR konst i litet format

Med flera roller bakom sig på Malmö Opera känner sig Sebastian hemma i Huset. Att åka på turné är givetvis något annat än att spela på den stora scenen.

– Här jobbar vi med en scenyta som är  5×5 meter. Alla platser på turnén har olika förutsättningar, och föreställningen måste funka både på Folkets Hus i Sibbhult och på Kulturhuset i Hässleholm. Jag tycker att vi har lyckats bra med att ta med hela den värld  som man kliver in i när man besöker ett operahus. Vi har laserprojektorer för att bygga scenografin, och med en orkester bestående av stråktrio och piano kan vi behålla det som är den stora upplevelsen med Opera: att se en föreställning med levande musik och oförstärkta röster, säger Sebastian.

Ständigt i toppform

Som 14-åring började Sebastian att upptäcka den klassiska tekniken genom sin sånglärare.

– Jag märkte att det passade min röst och blev nyfiken. Som operasångare är det viktigt att man lär sig att använda rösten på ett sätt som är hållbart. När man står på scenen kväll efter kväll måste man vara i toppform. Det innebär att man måste försaka en del annat i sitt liv – jag kan inte ta en utekväll när som helst. Men att få vara en del av detta är tillfredsställande på ett annat plan!

090a0685
Foto: Olle Enqvist

“När man står på scenen kväll efter kväll måste man vara i toppform. Det innebär att man måste försaka en del annat i sitt liv
– jag kan inte ta en utekväll när som helst.”

Sebastian Durán

En lång rad av roller

Sebastian är utbildad på Operahögskolan i Stockholm och på Malmö Musikhögskola. Första rollen han spelade var Markis d´Obigny i Verdis La Traviata på Skånska Operan. Han har synts som Don Giovanni på Malmö Opera och spelat Demetrius i operaversionen av Shakespeares En Midsommarnattsdröm.

– En fantastisk föreställning att få spela, just den uppsättningen har rullat sedan början på 1980-talet med samma regi och scenografi på olika scener i världen, och Shakespeares orginalberättelse är fantastisk att göra på scen.

puff etidning

Konventionstyngd konstform

Samtidigt ser Sebastian som ung operasångare att konstformen behöver vara följsam i samtiden för att fortsätta locka publik.

– Operan är konventionstyngd, med många idéer  om vad som är rätt och fel.  Man måste anstränga sig för att hålla den relevant. Att som vi gör nu komma ut och spela på mindre scener i ett annat format, och möta publiken på deras hemmaplan är ett sätt att gå utanför ramarna. Och såklart känns det extra kul att få ta med turnén till sina hemtrakter, säger Sebastian. 

Text: erik@espressomedia.se

Subscribe
Notify of
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments

Hemsidan använder cookies för att optimera din användarupplevelse. Vi utgår från att du godkänner detta men du kan välja att lämna oss om du önskar. Acceptera Läs om vår integritetspolicy

0
Kommentera gärna artikeln – klicka här!x
()
x