Sommaren 2023 blev den sista i Lekoseums gamla lokaler.
Nu påbörjas arbetet med att förnya verksamheten i Brios tidigare huvudkontor.
– Nästa sommar är vi redo för att ta emot besökare i våra nya lokaler, säger museichef Ann Häljesgård.
Vi träffar Ann Häljesgård i det gamla VD-kontoret på Briohusets första våningsplan.
– Alla chefskontoren skulle ha samma stil – den blå borden, korkplattor på golvet och vit vävtapet. Huset är fullt av fantastiska detaljer som är bevarade från 50-talet. Vi kommer att förstärka den känslan, och lägga till BRIO:s sprakande grundfärger. Nästa år – när Brio firar 140 år – är vi redo för öppning av den första delen, som kommer ha fokus på de stora varumärkena: Brio, Barbie, Märklin och Steiff.
BJUDER IN TILL MEDVERKAN
Nu söker stiftelsen Lekoseum personer som vill vara delaktiga i att bygga upp den nya verksamheten. Den 30 och 31 augusti kommer två informationsmöten att hållas som presenterar innehållet i ett antal studiecirklar som kommer att starta i samarbete med studieförbundet Medborgarskolan.
– Det handlar dels om att samla in minnen och erfarenheter från alla gamla BRIO-veteraner, men även om värdskap och guidning, rörlig bild och hur man bygger upp en utställning, säger Ann Häljesgård.
Den stora utmaningen i arbetet med omstarten är att hitta och presentera de riktigt bra histiorierna i materialet, menar Ann.
– Vi har 40 000 besökare per år, och det finns hur mycket föremål som helst i våra samlingar. När vi tar emot besökare nästa sommar är det i ett mycket bättre Lekoseum! Vi behöver jobba med ett antal tydliga berättelser. Vi vill lyfta fram leksakernas och företagets historia i samklang med hur samhället har utvecklats. Det kommer att bli ett ”kill your darlings”-arbete, men nödvändigt för att forma en bra basutställnig.
LEK OCH ORDNING
Vi tar en rundtur i lokalerna och Ann får chans att måla upp sin vision.
– Entrén kommer att bli mot innergården, och butiken kommer att flyttas så den ligger i anslutning till receptionen. Här får vi utrymme för barnvagnar, vilket vi har saknat, och i den här korridoren kommer Brios historia att presenteras per årtionde i kronologisk ordning.
En tydlig ambition har varit att i större grad föra in leken i verksamheten, samtidigt som historien kring varje varumärke presenteras i ett anslutande rum.
– Här inne kommer det att handla om tågbanan. Det kommer att finnas stora lådor med räls och tåg att bygga med, precis som det ska vara
– i rummet intill kan de vuxna i lugn och ro ta del av träleksakernas historia.
JÄRNVÄGSBYGGARE FRÅN HÄSSLEHOLM
Leksakstågen från Märklin kommer att få lov att ta plats, och i ett rum kommer Osbys stationsområde som det såg ut på 1960-talet att byggas upp.
– Här kommer vi att samarbeta med Hässleholms modelljärnväg, som kommer hit inom kort för att titta på hur modellen ska byggas upp, säger Ann.
FRÅN BARBIE TILL SEGA
Vi är tillbaka vid VD-kontoret, och Ann visar några digitala skisser över planerna för lekrummen.
– Visst är Barbierummet läckert, säger hon och klickar fram ett rosaskimrande sovrum, med himmelssäng, spegelbord och Barbieloggan på väggen.
– Brio introducerade Barbie till Sverige och i år har det varit väldigt mycket uppståndelse kring 60-årsjubiléet.
– Det vi planerar för nu är inför en soft launch 2024. Med ett stort hus och koppling till många varumärken som Star Wars, Sega Dreamcast och Ravensburger finns alla möjligheter att nyttja varenda vrå.
Många har undrat över tomteverkstaden, och den kommer att ha sin självklara plats, säger Ann.
ALLA VÄLKOMNA
Några pusselbitar behöver fortfarande komma på plats –
en av dem är cafédelen, som Stiftelsen Lekoseum vill lägga ut på entreprenad.
– Med den genomströmning av besökare som vi har är det en fantastisk möjlighet för en kreativ entreprenör, säger Ann.
– Och så hoppas vi att många vill medverka i våra studiecirklar. Oavsett om man sitter inne på berättelser och erfarenhheter från BRIO eller vill lära sig mer om utställningspresentation och att producera rörlig bild så är man välkommen. Ju fler desto bättre!
TEXT & FOTO: ERIK@ESPRESSOMEDIA.SE