BESÖKSMÅL. 1984 öppnades Lekoseum i Osby, i samband med att Brio fyllde 100 år. När det nu är dags för museets 40-årsjubileum kan man inte säga annat än att det är den stora trumman som plockas fram. Efter midsommar planeras det för nyöppning i Brios gamla huvudkontor
Det har planerats, byggts, vridits och vänts på en rik leksakshistoria för att ta fram en tydlig linje i det som är Osbys största varumärke och en förebild bland leksaker i Sverige och stora delar av världen. Historien om Brio är mer än de älskade, färgglada leksakerna och när det nu är dags att öppna Lekoseum på nytt är det med tydligare fokus på leken – men även på företagets plats i samhällsutvecklingen.
– Den 26 juni planerar vi att öppna med en sommarvernissage, säger Ann Häljesgård som är museichef sedan 2019.
– Vi vill vara tydliga med att allt inte är klart. I sommar har vi kroppen på plats, under hösten kommer vi att fortsätta att fylla muséet med en själ. Vi har beslutat att alla som besöker oss under sommaren kommer att få en fribiljett med sig för att kunna komma tillbaka i höst, då vi öppnar upp fler av utställningarna.
Lek, kvalitet och trä
En ambition i utställningsarbetet har varit att skapa tydliga berättelser. Vi följer med Ann genom korridorerna i det gamla Briohuset – ännu är det mycket kvar som ska på plats vid vårt besök, men visionen är klar. Den första korridoren kommer att visa upp ett urval av Brios klassiska leksaker.
– Har finns 32 platsbyggda hyllor som vi använder för att ge varje objekt en tydlig plats. Att välja ut 32 klassiker som representerar hela Brios historia fram till idag har såklart varit en utmaning, men jag tror att de flesta kommer att vara självklara för besökarna, säger Ann.
Det byggs för fullt inför sommarvernissagen som är planerad till 26 juni. Ann Häljesgård, museichef, ser fram emot nyöppningen av Lekoseum. Barbie har sin självklara plats i utställningen – hon får ett eget rum som kommer att bli en rosa färgexplosion.
Barbierummet med sina rosa tapeter håller på att ta form, och i Märklinrummet håller Lasse Holm på att lägga golv. Här kommer man att kunna krypa mellan rummen genom en tunnel och följa tåget på en resa som bland annat passerar Osby station på 1960-talet. Två rum har vikts för Brios egen tågbana – det ena fokuserar på historien och det andra erbjuder plats för lek och fritt byggande.
– Temat på hela utställningen är kom och lek med oss. Vi har jobbat med tre huvudspår som handlar om lek, kvalitet och träets betydelse för att Brio etablerade sig här i Osby. Den färdiga basutställningen kommer att bestå av 20 celler, varav 10 är lek-rum. I sommar öppnar vi en del av dem, och till hösten kommer vi att ha nya vernissage när de olika delarna öppnar upp, säger Ann.
Linnéa ansiktet utåt
Butiken som blir entrén till museet öppnade redan i april. Här träffar vi Linnea Ivarsson, som är nyanställd som butiks- och publikvärd.
– Det här känns jättekul, att få vara med och starta upp en ny era av Lekoseum, säger Linnea, som tidigare har jobbat med museiarbete, konst och kultur.
– Jag gick med i en av de studiecirklar som startades i höstas och som har legat till grund för utställningsarbetet. Då var Lekoseum något ganska nytt för mig, men jag har lärt mig otroligt mycket under tiden.
Dragloket i besöksnäringen
Sommarvernissagen är planerad till den 26 juni – under förutsättning att slutbesiktningen av hela bygget blir godkänd.
– För mig är det såklart jättekul att vi har kommit så långt på den resan som startade 2020. Att öppna upp ett museum innan allt är klart är väl ett ovanligt grepp, men vi vill bjuda in till leken nu, och ge besökarna lust att komma tillbaka. Min vision och förhoppning är att Lekoseum ska bli det stora dragloket i besöksnäringen i Osby med omnejd. Nu har vi rätt faciliteter och rätt ytor, och vi är oerhört glada för den hjälp vi har fått från bland annat Leader, Sparbanksstiftelsen, Riksantikvarieämbetet, Lekolar, BRIO AB och Eon. Även alla fantastiska lokala entreprenörer som hjälpt oss att bygga upp det nya museet – bland annat Oredssons elektriska, Nilssons Bygg, Colorama och Vi2 reklam.
Text&Foto: Erik@espressomedia.se