I slutet av oktober var det premiär på Lekoseums nya digitala miljöer som består av olika programmeringsbara robotar och pysselmaterial för kreativt skapande.
Det var stor invigning med både kommunalrådet Marika Bjerstedt, mentorer och rektorn från Parkskolan, och givetvis klass 5 D som samarbetar med Lekolar i ämnet programmering.
Självklart var Sara Gustafsson från Lekolar på plats. Hon höll invigningstalet och det var eleverna Alan, Wiggo, Ronja och Louise som fick den stora äran att klippa invigningsbandet.
Solveig Nordh var mycket stolt över att starta upp ett Makerspace på Lekoseum och hade fullt upp med att servera bubbel och kakor till alla som kom på invigningsdagen.
Gemensamt intresse
Sara förklarar bakgrunden till samarbetet.
– Vi har under en tid sökt efter ett sätt att samarbeta med Lekoseum och nu kom ett tillfälle där vi hittade ett gemensamt intresse. Vi på Lekolar vill prova olika sätt att jobba i ett Makerspace med olika robotar och skapande material. Det visade sig att Solveig var intresserad av att utveckla utbudet på Lekoseum och nu har vi kommit i mål. Vi kommer att bjuda in skolor, förskolor och fritidshemmen i kommunen och därefter kringliggande kommuner för att se hur vi kan optimera det för deras behov. Självklart finns robotarna och allt pysselmaterial även tillhands för alla besökare till Lekoseum. Alla ska få programmera, berättar Sara.
Makerspace ger kunskap
I ett Makerspace träffas olika människor och delar med sig av sin kunskap om t.ex. programmering, byggteknik, elektronik eller något annat kreativt. Det finns många olika men gemensamt är att lösa problem och skapa, själv eller tillsammans med andra.
Lekolar har i Lekoseums Makerspace koncentrerat innehållet på programmering och olika material för att skapa/pyssla.
– Just roboten KUBO hade eleverna från klass 5 D mycket bra koll på. De har nämligen jobbat med den sedan 1, 5 års tid, berättar klassföreståndare Henrik Ohlsson.
Henrik berättade vidare att eleverna har tyckt att det varit fantastiskt kul.
– Och själv tycker jag att det både är lärorikt för dem att själva kunna koda in robotarna och få dem att gå exempelvis från punkt A till punkt D och att själva komma på hur kodningen skall gå till för att få roboten att kunna röra sig. Sen är det självklart att barnens fantasi och kreativitet väl kommer till pass. Detta med digitalisering ingår även numera i läroplanen, svarar Henrik.
Glada försökskaniner
Wiggo, Samuel och Hjalmar från klass 5 D tycker alla att projektet varit jättekul.
– Man kodar in dem så att de kan röra på sig. Det liknar robotar, och det är koderna som styr vad de skall göra för något, säger Wiggo entusiastiskt för att förklara vad de sysslat med.
Det är första gången vi ser de här Bee-Bot men vi har arbetat jättemycket med KUBO, berättar Samuel.
– Det har varit spännande och enormt roligt att få vara försökskaniner som vår klass har fått vara, säger Hjalmar innan killarna ivrigt sätter sig in i den digitaliserade världen igen.
Fotnot: Nu finns ett Makerspace på Lekoseum, gå gärna ut på www.lekoseum.se för att se öppettiderna.