I en global, gränslös och digitaliserande värld, slår vi allt mer vakt om det lokala. Det som angår oss. Det vi bryr oss om och engagerar oss i. Livet.
Det vi gör blir också digitalt, men det är tidningen som landar i er brevlåda som betyder något. Via undersökningar så framgår det att nästan 90% väljer brevlådan för saker som angår oss. Viktiga saker vill vi hålla i handen.
Vi får många kommentarer från er läsare. De allra flesta är smickrande och överväldigande. Men vi får ibland också kritik. Exempelvis om balansen hur mycket vi har från respektive kommun. Det försöker vi nu reparera genom våra superlokala sidor där du bara hittar nyheter och annonser från den egna kommunen. Övriga sidor är då en mix från hela vårt utgivningsområde som kan vara intressant för alla snart 60 000 läsare.
Några tycker att det är för mycket annonser. Vi måste ha minst 50% för att ha råd att producera tidningen. Vår tidning är gratis. Vi får inget presstöd eller intäkter från försäljning eller prenumerationer. Vi får råd genom att våra lokala företagare får bättre effekt av att investera i en lokal kollega istället för ett stort mediahus i fjärran. Förhoppningsvis så känns det rätt också.
Lokala annonser av lokala företag är minst lika viktiga som allt annat i vår tidning. De måste få utrymme då de i sin tur ger oss alla jobb och skatteintäkter till omsorg av barn och gamla.
Vi slår ett slag för det lokala och gör vad vi kan för att göra skillnad där du bor i ditt liv.
Johnny Billinger
]]>