Hjärnans belöningssystem är ”huvudsaken” när man utvecklar ett beroende. Oavsett om det gäller god mat, motion, sex eller spel så är det dopamin-duscharna i din hjärna som gör dig beroende. Vi får en känsla av välbefinnande som efter ett ”missbruk” skapar ett beroende. Droger frisätter större doser dopamin som snabbar upp risken för ett beroende.
Dopaminet i din hjärna har en avgörande funktion för vår fortplantning och överlevnad. Men nu har vi kluriga varelser upptäckt att det går att tjäna pengar på att framkalla dopaminduschar. Att göra oss beroende innebär ökad försäljning och användning. Droger, mat, sex och spel är kända områden som genererar intäkter. Samma strategi finns inom digital media i allmänhet och social media i synnerhet. Samtliga sociala kanaler är konstruerade för att göra oss ständigt närvarande och beroende. Beroendet säljs sen till annonsörer som vill finnas med i ett sammanhang där dopaminet (välbefinnandet) flödar. Så syftet är inte att vi ska interagera med varandra. Syftet är att vi ska bli beroende av dopaminet när likes, hjärtan och tummar strömmar in efter ett inlägg.
Ingen av konstruktörerna hymlar om syftet. Det är samma missbruk som genereras genom sockrad mat och freespins. När konstruktörer och utvecklare av sociala medier får frågan om deras barn använder sociala medier så är svaret – nej. De får inte ens ha en telefon. De går i en skola där griffeltavlan och kritor används istället för skärmar. De skulle aldrig i livet, medvetet, göra sina barn till missbrukare?
Johnny Billinger