PODD. Förr spreds berättelser om det oförklarliga från mun till mun vid elden om kvällarna. I dag har dedikerade forum på nätet blivit plats för både kreativt skrivande och skrämmande skräckhistorier. Precis som med vandringshistorier och folksagor får nätets historier sitt eget liv när de berättas vidare. Med podden Nattskiftet tar Per Svensson hem dem till sina egna hemtrakter kring Hässleholm.
– Det finns så många bra historier där ute som förtjänar att få större spridning, säger Per.
Spökhistorier och skräckberättelser blir oftast som mest krypande när de kommer nära den egna vardagen. Podden Nattskiftet presenterar en bred palett av berättelser från många olika platser i världen – många av dem bearbetade och inlästa så att lyssnare kring Hässleholm kan känna igen sig lite extra mycket.
– Visst finns det redan flera liknande poddar, och jag är en trogen lyssnare av många av dem. Men jag tycker att det finns utrymme för fler arenor där alla fantastiska historier som aldrig når en bred publik får möjlighet att lyftas fram, säger Per Svensson, som är personen bakom Nattskiftet.
Varannan vecka sedan i februari har ett nytt avsnitt släppts. Berättelserna sträcker sig från klassisk folklore, om vättar som ger en lantbrukarfamilj en hjälpande hand men till ett högt pris, till hur AI-hjälpredan Siri plötsligt börjar kommunicera med personer i rummet som telefonens ägare inte visste fanns där.
– Många berättelser är hämtade från nätforum, alltid med författarnas godkännande. Andra har skrivits av bekanta till mig och berättas för allra första gången i Nattskiftet, säger Per.
FÅNGADES AV POLTERGEIST
Skrämmande historier om det som vi inte riktigt kan förklara har varit en följeslagare till människan sedan långt tillbaka. Även om omvärlden i vår samtid kan tyckas nog skrämmande så genomsyras även populärkulturen av dem. I en forskningsstudie från Jönköpings Universitet genomförd 2020 dras slutsatsen att människor som var vana att konsumera skräck genom fiktion hade lättare att hantera följderna av Covid-19 pandemin.
Per Svensson har knappast folkhälsan som fundament för sitt poddprojekt, men menar att han alltid lockats av att bli skrämd.
– Jag tänker att jag söker mig till skräck som en adrenalinjunkie söker sig till våghalsiga upplevelser. Den där känslan av att möta det obehagliga, men under förhållanden där man egentligen vet att man är helt trygg. Det har alltid satt igång något hos mig.
Sin egen första skräckupplevelse daterar Per till tidigt 80-tal.
– Första Poltergeist-filmen kom ut 1982 – det kanske dröjde till året efter innan den kom till Sverige på VHS. Min storebrorsa hade fått tag på filmen och mina föräldrar gav mig stränga förmaningar om att jag absolut inte fick befinna mig i TV-rummet när han tittade på den. Men – jag hittade en plats i trappan där jag kunde sitta se hela skärmen. Jag blev skiträdd, och fick sova hos mamma och pappa i flera veckor efteråt. Men det väckte något i mig som har stannat kvar!
LIVSKUNSKAPER SOM LEDDE TILL EN PODD
Snabbspolar man bandet därifrån fram till idag så passerar bland annat följande: En karriär som mikrofonbyggare på Pearl Mikrofonlaboratorium/Milab i födelseorten Åstorp (Mikrofonerna därifrån hjälpte bland annat till att skapa ljudbilden på Michael Jacksons BAD-album). Många års harvande i hårdrocksband, bland annat med turnérande på scener i Europa. Jobbet som säljare med ansvar för studioutrustning på Musikbörsen i Malmö. Och för ungefär sju år sedan – flytt till Hässleholm.
– Jag flyttade hit för kärleken – faktiskt hade jag bilden av Hässleholm som en ganska tråkig plats. Men det har ändrats – i dag skulle jag inte kunna tänka mig att bo någon annanstans, säger Per.
Mikrofonbyggande, studiotekniken, musicerandet och en livslång förkärlek till berättande har alla haft sin del i tillkomsten av podden.
– Så länge jag jobbade med inspelningsutrustning och ljudteknik, så dödade det lätt lusten att göra något kreativt när jag var ledig. Samtidigt har jag länge haft en dröm om att slå mig in på en bana som kompositör av spel- och filmmusik. I arbetet med podden så skriver jag och spelar in all musik själv. Jag har börjat fundera över små detaljer som jag vill ska finnas med i ljudbilden. Hur återskapar man ljudet av köttslamsor som rivs av en arm? Det är många detaljer som lyssnaren förmodligen aldrig lägger märke till, men som jag lägger tid på för att förstärka helheten.
SÖKER EFTER HÄSSLEHOLMS MÖRKA SIDOR
Poddandet har även blivit en anledning för Per att upptäcka andra sidor av Hässleholm och stadens omgivningar.
– När jag översätter historier så vill jag gärna placera dem i en miljö som jag själv kan relatera till – därför har jag börjat ge mig ut och söka efter platser som kan inspirera. Både när det gäller manuset till historierna, och faktiska ljudbilder som jag behöver för att sätta stämningen. Det är nästan omöjligt att återskapa ljudet av en skog på natten utan att man faktisk befinner sig där med en mikrofon – i skogen mitt i natten.
Många av berättelserna läser Per in själv, men sedan starten har han byggt upp ett litet nätverk av röster – inte minst de författare som läst in sina egna alster.
– Magnus Bäcklund, som har skrivit avsnittet Trädgårdsbestyr har blivit något av en parhäst i projektet. Även min storebrorsa Hans Svensson, som tidigare har givit ut romaner, har bidragit med sin röst till en av sina berättelser. Om man är intresserad av att låna ut sin röst till kommande avsnitt så får man gärna höra av sig till mig.
EN MOTOR FÖR KREATIVT SKRIVANDE
Hittills finns 15 avsnitt av podden att lyssna på där poddar finns. Manus är redan klart till ytterligare nio avsnitt, och en del av dem är inspelade.
– Avsikten är att det här ska bli ett långvarigt projekt. Jag har massor med berättelser som kan bli aktuella för inspelning – och bland annat för min bror har podden blivit en motor för att skriva nya berättelser. Efter att han hade skrivit Salt till episod 10 så sa han till mig att han kände sig färdig med sitt skrivande, men helt nyligen kröp det fram att han jobbar på en ny historia till podden. Den första säsongens sista avsnitt har jag till och med skrivit själv. Det trodde jag aldrig att jag skulle våga!
TEXT&FOTO: ERIK@ESPRESSOMEDIA.SE
Spökröst i ödetorpet?
När vi träffar Per har han precis genomfört inspelningen av avsnitt 15, på ett torp utanför Hässleholm som sägs vara hemsökt.
– När jag gick igenom inspelningen efteråt så noterade jag en ”ljudspik” i inspelningen där det i övrigt var helt tyst. Jag förstärkte den, och när jag pratar om det nu kan jag känna hur håret reser sig på armarna. I mina öron låter det som en mansröst som säger ”gå”, det är tydligt för mig att jag inte var önskad i huset, säger Per.
– Kvinnan som äger torpet har så att säga extra känsliga antenner för sånt de flesta av oss inte kan uppfatta. Hon berättade att precis den del av huset som jag hade riktat mikrofonen mot är den plats där hon vid flera tillfällen tidigare har sett tecken på att det finns någon i torpet.
Per Svensson om…
…poddnamnet Nattskiftet
– Idag jobbar jag på Swedsafe i Tyringe, som är Sveriges största tillverkare av öronproppar. Många tycker att det är lustigt att jag gick från att jobba med ljud till att göra öronproppar. Hursomhelst var det när jag jobbade på nattskiftet, precis intill det nedsläckta lagret, som jag kom på idén om att starta podden. Jag lyssnade mycket på andra poddar och bestämde mig för att detta kan jag faktiskt göra själv!
…urvalet av berättelser
– När det gäller de historier som kommer från nätforum så är helt och hållet det jag själv fastnar för som jag väljer att berätta vidare. Jag tror att det funkar bättre att gå på den egna upplevelsen än att försöka lista ut vad folk gillar. Sedan första avsnittet så har antalet lyssnare växt från 20 till närmare tvåtusen -det ska bli spännande att se hur det fortsätter!
… egna rädslor
Två saker som jag har svårt för är spindlar och trånga utrymmen. Man kommer att hitta berättelser om båda sakerna i kommande avsnitt.
… andra skräckpoddar
Många följer SR:s Creepypodden och jag är en av dem. Det jag vill göra med Nattskiftet är att ta det ett steg längre när det gäller dramatisering och ljudläggning. Allt i ljudbilden, som finns till för att förstärka historierna, producerar jag själv -precis som musiken som är skriven specifikt till varje avsnitt.
Tack för en fin och mycket välskriven artikel.