Från skapelsen till tamboskap med Sven-Ingvar Johansson
Barndomens småbruksmiljöer har etsat sig fast i minnet, och naturen är en ständig inspiration i Sven-Ingvar Johansson skapande. Många känner honom för hans motorsågsskulpturer, men ett besök i konstnärens ateljé visar att det finns mycket mer att upptäcka. Den 8 februari är det dags för vernissage i Utställningshallen på Hässleholms Kulturhus.
Arken på Sven-Ingvars staffli blir genast en djupdykning i ett insjölandskap, sett från botten.
– Kanske en utopisk bild, säger Sven-Ingvar om det myllrande liv som avtecknar sig mot bottenvegetationen.
– Förr satt jag en del ute för att måla av det jag såg. Nu är det mindre duttande. När jag gör mina akvareller jobbar jag med stora motiv som blir ganska abstrakta och slumpmässiga. Sedan sätter jag ihop arken för att se vilka som kan bilda en intressant helhet. Abborrens form har fångat mig –
det är en fin fisk. Jag lägger till dem med hjälp av schabloner och sedan fyller jag i detaljerna i helheten. Man vet ju egentligen inte hur det ser ut där nere.
EN ANNAN SIDA AV KONSTNÄREN
I Hässleholm blickar två geparder ut över Första avenyn. Vid Sjöängen i Osby står apan och aaninen. Bland de senaste årens uppmärksammade verk finns resenären vid Ystads centralstation. Som många av Sven-Ingvars andra offentliga konstverk en träskulptur utmejslad med motorsåg.
– Jag är uppvuxen på landet utanför Älmhult. Min pappa hade ett sågverk – det är väl där jag började använda motorsågen. I grunden är jag utbildad som grafiker, men när jag känner att jag tröttnar på en teknik så lägger jag den ofta åt sidan, berättar han. Även motiv kommer och går i Sven-Ingvars skapande. Det senaste året har kor varit frekventa gäster. Något som kommer att märkas på utställningen i Hässleholm.
– Naturens mystik är överskriften. Det börjar med en djupdykning i skapelseberättelsen, och korna får väl stå där som skapelsens krona på något vis. För oss människor har de ju betytt mycket – från mat och mjölk till kläder och betade landskap. Jag får alltid en känsla av att de betraktar mig när jag är i deras närhet.
VATTNETS VILLKOR
Sven-Ingvars bilder har ett sätt att fånga både ögat och naturen. Trots att stora delar av motiven ofta är abstrakta, så lyfts det som står i fokus fram på ett sätt som känns… ja, naturligt. Vi tittar på en akvarell, som i betraktarens ögon lätt tolkas som en granskog under vars spegling reflekteras i ett skogstjärn. Ett motiv som enligt Sven-Ingvar inte var avsikligt.
”I vattnet skall ett valv bli till, och det ska skilja vatten från vatten” – tanken att det som sker i konstnärens skapande process på ett vis är besläktat med akaparen med stort S ligger inte långt borta. Och valet av akvarell som uttrycksmedel kanske fångar något av naturens inbyggda slumpmässighet när det finner sina egna vägar.
PROCESS BAKOM VARJE MOTIV
– Jag är väl egentligen mindre troende än jag borde vara, med tanke på att religion fanns närvarande under min uppväxt, säger Sven-Ingvar.
– Men det finns något med naturen – hur allting hänger ihop – som alltid har inspirerat mig.
Det kan väl också vara på plats att konstatera att konstnären i kontrast till den allsmäktige skaparen inte prickar rätt på första försöket varenda gång. Många av de ark som innehåller motiv som är färdiga för utställningen är målade både på fram och baksida – och verkstaden vittnar om att många timmar av testande ligger bakom varje färdigt verk som visas upp.
– För många år sedan gjorde jag en utställning som hette granskog, med mer gestaltande naturmotiv. Den här gången blir det en djupdykning i naturens mystik, och det är sällan jag visar upp mina mer abstrakta akvarellmålningar, säger Sven Ingvar.
TEXT&FOTO: ERIK@ESPRESSOMEDIA.SE