-En dörröppnare i nära samarbete med Chalmers och Lunds universitet
Stefan Rosén, programansvarig för Naturvetenskapsprogrammet på Haganässkolan, har jobbat som lärare i 18 år men har en bakgrund som forskare både i Sverige, vid Lunds universitet, och i USA;
– Det bästa med att jobba som lärare på Haganässkolan är alla trevliga, nyfikna och duktiga elever.
Efter att ha läst Natur kan man i princip vidareutbilda sig till vad som helst. Det öppnar många dörrar till intressanta utbildningar och yrken, både inom och utanför det naturvetenskapliga området, som till exempel läkare, ingenjör och civilekonom.
-Laborationerna gör vi i både våra moderna och välutrustade lokaler, och ute i naturen. Vi har under studieresor haft fysik på Liseberg och biologi på Universeum, berättar Stefan.
Nära samarbete med universitet
Ett nära samarbete finns med flera universitet. Filip Herbertsson går i trean på Natur och gjorde både sin praktik och sitt gymnasiearbete på Chalmers, i samarbete med en forskargrupp. Fokus låg på framtidsmaterialet grafen. Resultatet ställdes ut på Unga Forskare.
-Jag funderar på en framtid inom forskning eller produktutveckling. Jag kommer nog att studera vidare på Chalmers. Jag valde Natur för att jag har ett stort intresse av de naturvetenskapliga ämnena och det logiska tankesättet. I skolan varvar vi teori med praktik och testar olika hypoteser.
-Det bästa med Haganässkolan är att vi har så engagerade och intresserade lärare som bryr sig om hur det går för eleverna. Vi har en stark kontakt eftersom det är en mindre skola. Och så är det nära hem, avslutar Filip.
Text och bild: Marie Kristina Karlsson
Marknadskoordinator, Haganässkolan