Espresso – Din lokala tidning
nyjobbsguiden

NU LANSERAR VI NYJOBBSGUIDEN

Ny lösning för lokal rekrytering

REKRYTERING. Espresso lanserar nu Nyjobbsguiden och erbjuder ett lokalt alternativ för företag som söker ny personal.

En stor majoritet av de som byter bostad, gör det lokalt enligt mäklarstatistik. Detsamma gäller även när vi byter jobb, menar Johnny Billinger ansvarig utgivare för Espresso media.

– I båda fallen handlar det om den sociala trygghet vi byggt upp. Det ska mycket till innan vi lämnar den för något nytt. Därför byter vi väldigt ofta lokalt när det väl blir dags för ny bostad eller nytt jobb. Har du ett jobb och livet går sin gilla gång så reflekterar du ofta inte över att det finns andra intressanta utmaningar runt hörnet. Du är inte aktiv i nationella platsbanker eller sprider ditt CV.

BÖRJA PÅ HEMMAPLAN

Kompetens är en handelsvara. Den finns inte lagrad och tillgänglig vid behov. Den förtjänar man genom att vara en bra arbetsgivare och marknadsföra fördelarna med att tillhöra ett vinnande lag. Så kompetensen finns – men den är upptagen av andra företag.

– Jag tror att arbetsgivare ofta lägger pengar helt i onödan på att söka i kanaler där kommande kollegor inte är aktiva, menar Johnny. Steg ett handlar om att börja på hemmaplan och utgå från att marknadsföra sig i kanaler där kompetensen rör sig och är möjlig att påverka.

VILL NÅ DEM SOM ÄNNU INTE VET OM ATT DE SKA BYTA JOBB

För många ligger både utmaningen och framgången i att nå alla som har rätt kompetens och profil men som inte är aktivt jobbsökande, säger Tommy Stjernqvist, projektansvarig och studerande inom kommunikation.

Företag som kontinuerligt marknadsför sin arbetsplats påverkar även långsiktigt de som ännu inte vet om att de kommer att byta jobb. Med återkommande insatser ökar igenkänningen och varumärket stärks, vilket gör rekryteringen enklare när personalbehoven uppstår.

ETT NYTT SKYLTFÖNSTER

Efter en tids projektarbete lanseras nu Nyjobbsguiden, på espressomedia.se. En ny lokal mötesplats för arbetsgivare och arbetstagare. Där kan alla företag, föreningar och organisationer nu själva lägga in lediga jobb. Nyjobbsguiden kommer att marknadsföras frekvent av Espresso media.

– Därmed så kopplar vi ihop lediga jobb med alla dem som idag inte aktivt söker jobb, förklarar Tommy. Espresso media når nästintill alla hushåll i Osby, Hässleholm och Östra Göinge via sin tidning, och har dessutom ett flertal digitala kanaler som ökar på spridningen.

Subscribe
Notify of
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments

Hemsidan använder cookies för att optimera din användarupplevelse. Vi utgår från att du godkänner detta men du kan välja att lämna oss om du önskar. Acceptera Läs om vår integritetspolicy

0
Kommentera gärna artikeln – klicka här!x
()
x