Espresso – Din lokala tidning
dsc5918

Osby Outlet – årets stora fyndfest

HANDEL/EVENEMANG. Lördagen den 29 april är det dags att koppla släpet på bilen och rulla till Osby. Den återkommande fabriksoutleten, som är en tradition sedan nästan 20 år, är tillbaka med full kraft.

– Nu har vi tre års restlager att sälja ut, säger Hampus Plantman som är VD  på Drivabolagen AB.

Lagret hos Drivabolagen AB dignar av prylar på hylla efter hylla. Företaget har verksamhet i hela Sverige med ett fyrtiotal anställda i Osby. Hampus Plantman tillträdde som VD förra året och räknar med att många kunder – som vanligt – kommer att köa till årets outlet.

– Man blir lika förvånad varje gång. Vi har faktiskt några som brukar tälta utanför för att få en bra plats i kön.

img 5630 2
img 5636
Osby Outlet lockar omkring 10 000 kunder varje år. Bilder från tidigare år.

Hos Drivabolagen kan man bland annat bunkra upp med prylar inför årets fester.

– Vi hjälper matbutiker att erbjuda ett sortiment som kan innefatta allt det som inte är livsmedel, berättar Hampus Plantman.

– Från partyprodukter som ballonger, tårtljus och servetter till hårprodukter. Vi sätter ihop de ställ som finns i butikerna och jobbar fortlöpande med att fylla på och utveckla sortimentet.

 dsc5960
Drivabolagen i Osby förser matbutiker i hela landet med ett sortiment som spänner från partyprylar till hårprodukter. Under Osby Outlet kan man fylla en kasse från företagets restlager för 200 kronor.

Köparens marknad

Elva företag deltar i årets fabriksoutlet, och enligt Hampus är det verkligen köparens marknad.

– För oss handlar det om att göra plats på lagret – vi har ett överskott av varor som vi hellre säljer ut billigt än att kastar bort. Vårt koncept under outleten är att man får fylla en kasse för 200 kr. Ser man till marknadsvärdet på produkterna kan man nog få ner prylar till ett värde av närmare 2000 kronor. Vi har satt som limit att man måste kunna hålla kassen i handtagen, annars har kunder en tendens att börja stapla på höjden ovanpå påsen, skrattar Hampus.

Brukar locka tiotusen

Outletförsäljningen sker främst i de deltagande företagens lager, och för att underlätta för kunderna kommer man i år att satsa på att ta fram en digital karta som man lätt kommer åt i telefonen via en QR-kod.

– Det är svårt att uppskatta besöksantalet eftersom företagen är utspridda, men det har gjorts mätningar på att Osby Outlet brukar locka omkring 10 000 besökare, säger Jimmy Ekborg som är näringslivsutvecklare i Osby kommun.

– Redan nu är det massor av folk som hör av sig, så får vi bara bra väder så räknar vi med en riktigt bra outlet-dag!

Text&Foto: erik@espressomedia.se

Subscribe
Notify of
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments

Hemsidan använder cookies för att optimera din användarupplevelse. Vi utgår från att du godkänner detta men du kan välja att lämna oss om du önskar. Acceptera Läs om vår integritetspolicy

0
Kommentera gärna artikeln – klicka här!x
()
x