NÄRINGSLIV. En museishop som vårdar arvet efter klassiska Brio. Men även en fullskalig leksaksaffär med fokus på kvalitet och goda värden. Från sportlovet i år utökar Lekoseum butik i Osby sina öppettider.
– Vi är en av få helt fristående leksaksbutiker i området som har ett fullt sortiment. Ägare är stiftelsen Lekoseum och utöver uppdraget att förvalta Brio-arvet väljer vi ut vad vi vill ha i sortimentet, säger Ann Häljesgård.
Ann anställdes 2019 som museichef och har ansvar för både museet och butiken som samsas under namnet Lekoseum.
”OTROLIGT STARKT VARUMÄRKE”
– Tidigare har jag bland annat jobbat med statens maritima museer och Orrefors museum. Brio är ju ett otroligt starkt varumärke som jag tror är större internationellt än vad många känner till. Våra utländska besökare blir ofta helt till sig när de kommer in i butiken. Vi är inte på något sätt en outlet-butik, men ofta är priserna bättre här än i utlandet, och vi har alla Brio-klassikerna. Sett i backspegeln var Brio banbrytande när det gäller hållbarhet, materialval, pedagogiskt tänk och den karakteristiska färgskalan som är anpassad efter de färger som små barn kan uppfatta.
– Vi fortsätter att jobba med kvalitet i alla våra produkter. Alga-spel, Ravensburger-pussel och leksaker som håller i längden. I dessa tider har det varit extra bra att jobba med europeiska leverantörer, eftersom det har varit mycket problem med att frakta varor mellan kontinenter, säger Ann.
GULDKORN FRÅN LAGRET
Exklusivt för Lekoseums butik är sortimentet Brio Heritage. Här plockar man varsamt från lagret med gamla leksaker – bland annat delar till den klassiska tågbanan – som finns kvar i Osby.
– Men det gäller också att hänga med i vad som är populärt. Ofta är det farmor eller morfar som är inne för att köpa leksaker till sina barnbarn, och då finns vår duktiga personal här som kan både Brios historia och trenderna inom vad som är populärt bland barnen just nu, säger Ann.
UTÖKADE ÖPPETTIDER
Felicia Häggström som bemannar kassan vid vårt besök är en av sammanlagt ungefär 15 personer som jobbar i verksamheten.
– Just nu är det mycket inventering och prismärkning, men till sportlovet kommer allt igång. Från sportlovet och framåt kommer vi att utöka våra öppettider och hålla öppet 11-18 sex dagar i veckan, säger Ann.
EN UPPLEVELSE FÖR BARNEN
Klassiska taxen, labyrintspelet och Brioclownen finns såklart på hyllorna, och även Barbie, som Brio tog till Sverige inför julskyltningen på NK i stockholm 1963 och länge hade generalagenturen på.
– Vi är så vana vid näthandeln idag att många barn som kommer hit aldrig har varit inne i en leksaksaffär. Det känns kul att kunna erbjuda upplevelsen att komma in och få se allt samlat på en och samma plats, säger Ann Häljesgård.
TEXT&FOTO: ERIK@ESPRESSOMEDIA.SE