Espresso – Din lokala tidning
Positiva förändringar med GDPR

Positiva förändringar med GDPR

maj ersätts Personuppgiftslagen (PUL) med nya regler som är sammanfattade i GDPR. (General Data Protection Regulation)

– Vi tycker det är bra, säger Sofia Åbjörnsson, vd på FILLit som är systemleverantör till ett 30-tal lojalitetsklubbar runt om i landet. En av dem är Klubb Osby.

I närmare 20 år har ”PUL” styrt hur personuppgifter får hanteras. Från och med den 25 maj så ersätts den av GDPR. Förändringen är utfärdad av Europaparlamentet och EU-rådet och kommer då att gälla för samtliga EU-medlemsländer. Målet är att stärka skyddet för fysiska personer vid behandling av personuppgifter. All lagring måste hädanefter godkännas av personen i fråga.

Förändringar för alla

För företag, organisationer, kundklubbar och myndigheter leder GDPR till en del förändringar.

– De största förändringarna, för alla som samlar in uppgifter, handlar om hanteringen och informationsplikt mot konsumenten, förklarar Sofia. En mindre butik får till exempel inte ha ett pappersregister med mobilnummer för att bjuda in sina bästa kunder på ett event. Alla måste tydligt kunna visa upp att konsumenten har fått ta del av villkor för hantering av uppgifterna.

Positivt inställd

Sverige har, i förhållande till Europa, redan en stark lag i PUL, förklarar Sofia. Men med GDPR förstärks det ytterligare, vilket är positivt. Det kommer att påverka kundklubbarna, då risken för sanktioner på upp till 4% av omsättningen finns för dem som inte följer lagen.

– Som konsument ska du alltså kunna se hur dina uppgifter hanteras och vad de används till. Det leder till att butiker och företag måste ha ett större säkerhetstänk om hur man delar med sig av sina uppgifter, säger Sofia.

Sofias tips

De flesta större organisationer jobbar redan med sina processer för att uppfylla kraven.

– Deras kunskap och rutiner kommer att spilla över till mindre företag, menar Sofia. Vi på FILLit kommer att hjälpa våra kunder (kundklubbar) genom att informera om de uppgifter som hämtas in, lagras och hanteras enligt GDPR redan nu. Vi kommer också att synliggöra användarvillkoren bättre. En förbättring som vi jobbar på nu och ska vara klart innan sommaren, avslutar Sofia.

Text: johnny@espressoreklam.se

]]>

Subscribe
Notify of
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments

Hemsidan använder cookies för att optimera din användarupplevelse. Vi utgår från att du godkänner detta men du kan välja att lämna oss om du önskar. Acceptera Läs om vår integritetspolicy

0
Kommentera gärna artikeln – klicka här!x
()
x