Protech är en av Skandinaviens största tillverkare av utrustning till värmebehandling av mat, som exempelvis rökning, kokning, torkning och kylning. Deras mål är att utveckla, producera och sälja maskiner och kompletta produktionslinjer över hela världen. Efter några uppdrag i Syd- och Mellanamerika har nu intresset tagit fart i Asien. Sydkorea är ett av de länder som de har lyckats bäst med. Protech har sin verksamhet i Lönsboda med viss produktion i Polen.
Protech var nyligen som enda företag inbjudna till ett seminarium på Svenska Handelskammaren i Göteborg. Detta tillsammans med Sveriges ambassadör i Korea, Jakob Hallgren och Business Swedens landschef Johan Chun. Syftet var att prata om hur man gör affärer i Sydkorea.
– Visst är det lite häftigt att de väljer oss före Volvo, Scania och andra storföretag, säger en nöjd företagsledare, Mats Svensson. Vi pratade om våra erfarenheter om att göra affärer i Korea som har en kultur som skiljer sig mycket från vår egen, men också om respekt, relationer och hierarki, som är viktigt och sitter i ryggmärgen i Korea. Men också om framgångsfaktorer och konkreta råd för att lyckas med affärer i Sydkorea, förklarar Mats.
Text: johnny@espressomedia.se