Genom nationella undersökningar har man nu fastställ sex huvudkategorier som grundläggande när det gäller att skapa effekt för sin marknadsinvestering.
1. Prioritera att nå nya kunder. Varumärket växer och därmed möjligheten till nya affärer.
befintliga kundbasen. Fokus på att locka nya kunder ökar möjligheterna att driva affären.
2. Blanda digitalt med fysiskt. Effekten växer inom alla områden.
3. Investera i kreativ kommunikation. Uppmärksamheten ökar. Du blir mer omtyckt som i sin tur visar att varumärket står för kvalitet och trovärdighet.
4. Bygg varumärke med känslor. Kommunikation som väckor känslor fastnar bättre i minnet och ger bättre effekt i försäljning och lönsamhet.
5. Ha tålamod. Att bygga varumärke handlar om att kommunicera och repetera om och om igen. Var konsekvent över flera år. Effekterna växer när man känner igen varumärket.
6. Bygg in ett tydligt nyhetsvärde i kommunikationen. Det visar att du utvecklas.
Källa: NoA consulting och RAM