Espresso – Din lokala tidning
reklam

Reklam i brevlådan – överlägsen vinnare

Olika medier använder ofta olika sätt att mäta reklamens effektivitet. Det är bland annat därför det kan vara så svårt att jämföra vad som är bäst. Men du som vill veta om din reklaminvestering lönar sig så finns det några självklarheter: 

Bara de som verkligen ser din reklam kan påverkas av den“.
ju mer man ser, desto större möjlighet för innehållet att nå fram till mottagaren.”

Det innebär att det inte spelar någon roll hur bra budskap du har eller hur kreativ din reklam är om du väljer en mediekanal med dålig synlighet.
Så för att få effekt MÅSTE du välja en kanal som skapar uppmärksamhet!
Sen förstärker du effekten med kreativitet!

Stämmer det verkligen? Är synligheten verkligen så viktig?

Låt oss titta på aktuell reklamforskning. Här finns det flera intressanta studier från bl a. Karen Nelson-Field i Australien, brittiska Lumen Research och nyligen även från Erik Modig på Handelshögskolan i Stockholm som alla fokuserat på reklameffektivitet och uppmärksamhet (attention). De gemensamma slutsatserna är att:

  • En mottagare uppfattar reklamens budskap bättre om man ser den under en längre tid
  • KompliceraT innehåll kräver längre observationstider än enkla
  • Det krävs aktivt tittande i åtminstone 2,5–3 sekunder för att skapa varaktiga minnesbilder hos mottagaren.

    Bara en bråkdel av all reklam som visas når dessa nivåer

Reklam i brevlådan skapar uppmärksamhet i 46 sekunder

Vilken media ska jag då välja om jag vill få valuta på min investering? För ett tag sedan kom brittiska JICMAIL, i samarbete med Kantar, PwC och Lifestream, ut med en omfattande rapport som sammanfattar resultaten av en studie som pågått i nästan ett år*. Här är några av slutsatserna:

  • Ett reklam-utskick till brevlådan skapar kontakt i 46 sekunder mätt under en tidsperiod om 28 dagar. Kommersiella erbjudanden och förmåner skapar högre intresse och längre lästid, hela 102 sekunder i genomsnitt. En gratistidning med lokalt relevant innehåll, läses två gånger erbjuder ännu fler sekunder. Jämför gärna med en dagstidning där kontakten ofta begränsas till morgonkaffet.
  • Reklam i brevlådan är den mest uppmärksamhets-skapande kanalen per investerad krona.
  • När man läser fysisk reklam är man fokuserad. Bara några få procent gör andra saker som att till exempel prata i telefon eller samtala med andra.
  • För fysisk reklam i brevlådan ger högre lästid en ökning av de kommersiella effekterna med så mycket som 3 till 5 gånger, d.v.s. längre tid ger avsevärt mer effekt.
direktreklam,reklam i brevlådan,sdr,reklaminvestering

Direktreklam är överlägset bäst när det gäller uppmärksamhet

Kontaktsekunder

Att reklam i gratistidning syns och skapar effekt har vi vetat länge. Men hur ska du jämföra reklaminvesteringar för att få mest valuta för pengarna?
Ett förslag kan vara att jämföra kostnaden per kontaktsekund i stället för kostnad per kontakt. Kontaktkostnad mäter kostnaden, kostnad per kontaktsekund mäter kostnaden för möjligheten att skapa uppmärksamhet och effekt. Ett mått som på riktigt mäter sannolikheten för att sälja dina varor och tjänster.

Källa: Svensk direktreklam

Subscribe
Notify of
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments

Hemsidan använder cookies för att optimera din användarupplevelse. Vi utgår från att du godkänner detta men du kan välja att lämna oss om du önskar. Acceptera Läs om vår integritetspolicy

0
Kommentera gärna artikeln – klicka här!x
()
x