Vi vet att mer än 80% som flyttar eller byter jobb, gör det lokalt.
Vi vet också att alla som har någon form av kompetens – har jobb.
Vi vet att de som redan har ett jobb, inte är aktivt sökande på jobbsajter. De sprider inte sitt CV eller lägger ut open to work på LinkedIn. Ok det finns undantag, men om man ska lyfta blicken lite så behöver vi generalisera.
Personer med jobb är inte tillgängliga för rekryteringsbolag
Så ett företag som behöver rekrytera med specifika kunskaper – når oftast inte sina nya kollegor via rekryteringsbolag, via platsbanker eller via jobbsajter. Av den enkla anledningen att de redan har jobb och inte är tillgänglig i dessa kanaler. Men de följer med stor sannolikhet våra kanaler (tidning, hemsida och sociala medier)
Vi kan nå de personer som ännu inte vet om att de kommer att byta jobb.
Vill du nå personal med kompetens, måste du marknadsföra ditt företag – employer branding
Det finns inget överskott på personal med kompetens. De sitter inte och väntar på sin tur. Men de är mottagliga för information som är relevant. Lösningen är att företag som har behov av nya resurser och/eller frekvent rekrytering, behöver marknadsföra sig som en attraktiv arbetsgivare. Som ett företag under utveckling. Ett företag med framgång. Ett företag där anställda trivs och växer. Ett hållbart företag som tar ansvar. Allt det som känns attraktivt och spännande och som kan få dem med efterfrågad kompetens att tänka tanken – att byta jobb. Att vilja vara med på framgångståget.
Nyjobbsguiden når dem som ännu inte vet om att de är på väg att byta jobb
Nyjobbsguiden ligger snart på espressomedia.se. Där kan alla företag, föreningar och organisationer själva lägga in jobb. (selfservice) Antingen tillfälligt eller om man har ett frekvent behov – via ett konto. Vi marknadsför sen jobben både via hemsidan, via våra sociala kanaler och via vår tidning. Företag kan dessutom jobba med sin marknadsföring via våra kanaler och köpa på sig mer utrymme. Kan vara en liten annons. Kan också vara en artikel. Men det kan också vara en storytelling, där vi vid flera tillfällen framöver bygger upp ett värde genom intressanta artiklar. Vi har redan gjort liknande för vissa företag och kommuner, med mycket positivt resultat. I vårt kommande nummer kommer ett stort företag i Osby att inleda sin storytelling.