ANNONS. En bil med låga mil är en trygg bil – eller? Ofta är det rosten som tar bilen ur trafik långt innan motorn ger upp. Med en underredesbehandling med Dinitrol kan du köra tryggt året om i nordiska förhållanden.
DINITROL – en beprövat skydd som ökar bilens livslängd
– Även på nya bilar finns det ett stort behov av rostskyddsbehandling, något som många inte tänker på, säger Teddie Falk som jobbar med Dinitrolbehandlingar Tonys Bilshop i Markaryd.
En vit Volvo V90 från 2018 har hissats upp på lyften för en totalgenomgång. Tony Falk, VD på firman petar lite på skyddsmattan i hjulhuset och konstaterar:
– Här har Volvo valt att använda någon slags filtmatta i stället för plast – du kan se hur blött materialet blir, och det vätan letar sig in på alla möjliga ställen!
Långväga kunder
Tonys Bilshop i Markaryd har som enda Dinotrol Center i vårt område ett stort upptagningsområde.
–Till oss kommer kunder från ungefär 20 mils omkrets. Sedan många år tillbaka har det varit Tectyl- och Dinolbehandling som varit de ledande alternativen för rostskydd. I dag är det Dinitrol (Dinol) som är ledande på marknaden, säger Tony.
Många år i branschen
Tony Falk startade Tonys bil-shop i Markaryd 1992. Företaget har två verkstäder och en butik längs Drottninggatan. Dinitrol-anläggningen, som är certifierat Dinitrol Center, ligger lite utanför orten på vägen mot Hässleholm.
– Jag har varit i bilbranschen sedan 1981, totalt är vi tio anställda som jobbar på de olika anläggningarna. Teddie, som sköter Dinitrolanläggningen, är min son, berättar Tony.
– Rostskador är alldeles för vanligt förekommande, även på nyare bilar. När det har gått för långt handlar det ofta om reparationskostnader som lätt kan överskrida bilens värde, så det är en god investering att ta tag i problemet innan det har uppkommit!
Husbilar och elbilar
Efter en Dinitrolbehandling lämnas en garanti på tre år. Även om många nya bilar kommer med en rostskyddsgaranti menar Tony att det kan vara bra att läsa det finstilta.
– Ofta är det många villkor, till -exempel väderförhållanden och ph-värde på regnvattnet som gör tillverkarnas garantier ganska verkningslösa, menar han.
– Med elbilarnas intåg ser vi även ny rostproblematik. De elektromagnetiska strömmarna och det stora batteriet i botten leder till att rost uppstår i större utsräckning. Vi tar emot alla märken, även husbilar och större fordon, lyften klarar upp till 4,8 ton.
– Teddie får ofta höra från kunder att besiktningsmännen på olika bilprovningsstationer sagt att den som har utfört underredesbehandlingen på deras bil har gjort ett grundligt jobb!
Text&Foto: Erik@espressomedia.se
3 steg – så går det till
För en fullständig Dinitrolbehandling behöver vi din bil i tre dagar. Givetvis ingår fri lånebil från Tonys Bilshop när du bokar en behandling hos oss!
DAG 1 – Vi demonterar alla plastdetaljer och skyddsplåtar under din bil och rengör alla metallytor som är utsatta för rostrisk med högtryckstvätt. Därefter får bilen torka över natten.
DAG 2 – När allt är torrt och rent påbörjar vi Dinitrolbehandlingen. Hjulhus, bagageutrymme, dörrar underrede med mera ingår i behandlingen.
DAG 3 – Efter att behandlingen är klar monteras allt på plats. Ett tjockt lager läggs på underredet, som även ger en ljudisolerande effekt under körning. Du är välkommen att hämta din bil.